Afb. 5. De Yersekse haven rond de Eerste Wereldoorlog.
gekomen soldaten naar de IJzer gevoerd,
naar plaatsen zoals Diksmuide, Vilvoorde,
Roeselaere en Passendaele waar de loop
graven lagen. Bijna even vol geladen als
bij vertrek kwamen de treinen later weer
terug in Brussel, maar nu beladen met
lijken van gesneuvelden en gewonden. Dit
had natuurlijk gevolgen voor het moreel
van de pas aangekomen nieuwe soldaten in
Brussel. Deze deden er dan ook vaak van
alles aan om niet naar het front te worden
gestuurd. Soms gingen ze zelfs zover dat ze
zichzelf meer of minder zwaar verwondden,
door zich met het eigen geweer in een been
of een voet te schieten.
Zo ging de oorlog voorbij. Aan het eind
van de oorlog liep de handel in oesters en
mossels sterk terug. Er ontstond steeds
meer tekort aan levensmiddelen en de
werkloosheid nam toe. Daan kon echter
aan het werk blijven. Hij is altijd oester
visser gebleven. In 1918 had de Ye 27 een
motor gekregen, een Kromhout van 20 pk.
Maar dikwijls waren de zeilen nog nodig.
Het schip ging van Bom over naar de firma
Waghto en in de jaren dertig naar Van
Dijk. Tijdens de tweede wereldoorlog begon
Daan voor zichzelf als firma Van Boven
en Van Haver. Ook toen gebruikte hij nog
dikwijls de Ye 27.
37