MBSm een patroon van de draden te herkennen, bijvoorbeeld zoals in de Parijse Kant een zeskantige ster. Het patroon in de grond is bepalend voor de soortnaam die aan de kant wordt toegekend. In de tentoonstel ling zijn hiervan meerdere voorbeelden aanwezig. Beeld in Kant Net als de beroemde wandtapijten, kan ook kant een verhaal vertellen. De tentoonstel ling op de eerste etage in Goes opent met een dergelijk stripverhaal, enigszins verge lijkbaar met het imposante goudborduur werk over de slag bij Hastings, dat te zien is in Bayeux, in Normandië, een wereldbe roemd stuk! Onze naaldkant, gemaakt eind zestiende eeuw, is een bruikleen van mevrouw M.S. Alkema. Uit haar collectie zijn meerdere stukken in de expositie als bruikleen op genomen. We zien een optocht van ridders met vaandels en banieren, ze zijn gewa pend. In het midden is een ruiter te paard afgebeeld, aan de linkerkant wachten de vrouwen met kinderen op de thuiskomst van hun echtgenoten en vaders. Een volgende strook is een eeuw later ge maakt, tussen de bladeren en bloemen in een Milanese kloskant, zijn de heren met pofbroek en pijpenkrullen te zien. In hun midden staat een koninklijke dame hun fratsen met een begrijpende glimlach te bekijken. In de volgende vitrines zijn verhalen uit de Bijbel en romantische tuinen, met mensen en dieren te vinden. Er is een kleed met de fabel van de vos en de raaf van La Fontai ne. En een zakdoek in Mechelse kant waar bij de hoek niet gefronst is, zoals meestal, maar in model geklost. In het medaillon van een kussen zijn twee hondjes met el kaar in gesprek. In de omranding loopt de hele kennel van hetzelfde merk een rondje. De afdeling sluit met een hommage aan Zuster Judith, in de kantwereld een be grip. Zij werd in 1913 geboren, heeft in haar jeugd in Zeeuws-Vlaanderen gewoond en heeft op de Kantschool te Sluis het kantklossen geleerd. Als jonge vrouw is zij in Etten-Leur in het klooster gegaan. Ze ontwierp haar patronen maar wilde haar kanten meer diepte geven, zodat in een boeket de bloemen en bladeren achter elkaar komen te liggen. Daarvoor ontwik kelde zij een methode die het eigen gezicht van haar kant werd. Ze noemde de kant naar het klooster waar ze woonde, Withof. Zuster Judith overleed in oktober 2013, zij werd honderd jaar en liet een schat aan ontwerpen na, waarvan u enkele kanten in de tentoonstelling vindt. Zeeuws Meisje De bovenste etage in het Museum is per traditie gereserveerd voor de klederdrach ten, dat vertrouwde beeld is ook nu aanwe zig. Er is wel een aspect toegevoegd, name- Afb. 1. en 2. Objecten die te zien zijn tijdens de tentoonstelling in HMDB. 29

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2014 | | pagina 33