MBSm
een patroon van de draden te herkennen,
bijvoorbeeld zoals in de Parijse Kant een
zeskantige ster. Het patroon in de grond
is bepalend voor de soortnaam die aan de
kant wordt toegekend. In de tentoonstel
ling zijn hiervan meerdere voorbeelden
aanwezig.
Beeld in Kant
Net als de beroemde wandtapijten, kan ook
kant een verhaal vertellen. De tentoonstel
ling op de eerste etage in Goes opent met
een dergelijk stripverhaal, enigszins verge
lijkbaar met het imposante goudborduur
werk over de slag bij Hastings, dat te zien
is in Bayeux, in Normandië, een wereldbe
roemd stuk!
Onze naaldkant, gemaakt eind zestiende
eeuw, is een bruikleen van mevrouw M.S.
Alkema. Uit haar collectie zijn meerdere
stukken in de expositie als bruikleen op
genomen. We zien een optocht van ridders
met vaandels en banieren, ze zijn gewa
pend. In het midden is een ruiter te paard
afgebeeld, aan de linkerkant wachten de
vrouwen met kinderen op de thuiskomst
van hun echtgenoten en vaders.
Een volgende strook is een eeuw later ge
maakt, tussen de bladeren en bloemen in
een Milanese kloskant, zijn de heren met
pofbroek en pijpenkrullen te zien. In hun
midden staat een koninklijke dame hun
fratsen met een begrijpende glimlach te
bekijken.
In de volgende vitrines zijn verhalen uit de
Bijbel en romantische tuinen, met mensen
en dieren te vinden. Er is een kleed met de
fabel van de vos en de raaf van La Fontai
ne. En een zakdoek in Mechelse kant waar
bij de hoek niet gefronst is, zoals meestal,
maar in model geklost. In het medaillon
van een kussen zijn twee hondjes met el
kaar in gesprek. In de omranding loopt de
hele kennel van hetzelfde merk een rondje.
De afdeling sluit met een hommage aan
Zuster Judith, in de kantwereld een be
grip. Zij werd in 1913 geboren, heeft in
haar jeugd in Zeeuws-Vlaanderen gewoond
en heeft op de Kantschool te Sluis het
kantklossen geleerd. Als jonge vrouw is
zij in Etten-Leur in het klooster gegaan.
Ze ontwierp haar patronen maar wilde
haar kanten meer diepte geven, zodat in
een boeket de bloemen en bladeren achter
elkaar komen te liggen. Daarvoor ontwik
kelde zij een methode die het eigen gezicht
van haar kant werd. Ze noemde de kant
naar het klooster waar ze woonde, Withof.
Zuster Judith overleed in oktober 2013, zij
werd honderd jaar en liet een schat aan
ontwerpen na, waarvan u enkele kanten in
de tentoonstelling vindt.
Zeeuws Meisje
De bovenste etage in het Museum is per
traditie gereserveerd voor de klederdrach
ten, dat vertrouwde beeld is ook nu aanwe
zig. Er is wel een aspect toegevoegd, name-
Afb. 1. en 2. Objecten die te zien zijn tijdens de tentoonstelling in HMDB.
29