lijk de stadse, maar meer nog de adellijke
dracht.
In de geschiedenis kwam met de komst van
Napoleon Bonaparte een grote verande
ring in het modebeeld. De dames kleedden
zich in de Princesse lijn, geïnspireerd op
de japonnen van de Griekse godinnen. De
stof was een zeer dunne mousseline, met
een hoge taille en een smalle sluike rok.
Kant werd alleen toegepast in het negligé
en kwam verder in de mode niet aan bod.
Dit bleef zo tot halverwege de negentiende
eeuw, het tweede keizerrijk.
Als de mode omslaat gebeurt dat vaak zeer
heftig, zo ook nu. De rokken worden wijd
met hoepels ter ondersteuning, grote sie
raden en heel veel brede kanten. In de tex
tielindustrie is de anilineverf uitgevonden,
het is dan mogelijk om stoffen in de zacht
ste pasteltinten te verven. Op deze lichte
kleuren kleurt zwarte kant prachtig.
Uit de collectie van de Stichting Cultureel
Erfgoed LOKK zijn een aantal grote sjaals
te zien, die zijn rond 1860 gemaakt. Eerder
werd zwarte kant ook wel gedragen, er zijn
verschillende schilderijen uit de zeventiende
eeuw bekend waar zwarte kant op is afge
beeld. Van deze oude zwarte kant is niet
veel bewaard gebleven, in de verf werd toen
ijzer gebruikt. Dat zorgde op den duur dat
het weefsel werd aangetast en zelfs geheel
werd vernietigd. De kleinere stukken in de
tentoonstelling zijn uit dezelfde tijd als de
grote sjaals, let vooral op de waaiers met
parelmoer of schildpad in het montuur.
Heel bijzonder zijn de parasols met een
benen of zelfs met een ivoren handvat.
Unieke collectie Tsjechische kant
Weer terug op de begane grond vinden we
in de vitrine rechts achter in de gang een
aantal kragen en sieraden met een totaal
andere, heel eigentijdse uitstraling. Deze
verzameling is eveneens een bruikleen, uit
de nalatenschap van mevrouw T. de Klerk,
voormalig presidente van het Kantsalet.
De kanten zijn gemaakt in het atelier te
Vamberk, een plaats in de omgeving van
Praag. Marie Vankova en Eva Fialova,
beroemde Tsjechische kunstenaars zijn
de ontwerpsters van deze heel bijzondere
stukken.
Lace Journey
In de zaal van de Zwarte Zusters neemt
kantkunstenares mevrouw Y. Scheele ons
mee op haar Lace Journey door de Oriënt.
Zij woonde geruime tijd in Singapore en
raakte geïnspireerd door Aziatische kunst
en verwerkte in de loop van een aantal
jaren de ervaringen en symboliek in haar
kanten. De kanten en voorwerpen, die in
dit gedeelte getoond worden, brengen een
verre mystieke wereld dichterbij. Over dit
eveneens heel bijzondere gedeelte van de
tentoonstelling leest u elders in dit blad.
Kant in de kerk
In juli zullen in de Grote of Maria Mag-
dalena kerk in Goes vlinders fladderen.
Leden van de LOKK klosten speciaal voor
deze gelegenheid prachtige kanten vlin
ders. Bovendien zijn enkele monumentale
werken in een moderne vormgeving geëx
poseerd.
30