lijk de stadse, maar meer nog de adellijke dracht. In de geschiedenis kwam met de komst van Napoleon Bonaparte een grote verande ring in het modebeeld. De dames kleedden zich in de Princesse lijn, geïnspireerd op de japonnen van de Griekse godinnen. De stof was een zeer dunne mousseline, met een hoge taille en een smalle sluike rok. Kant werd alleen toegepast in het negligé en kwam verder in de mode niet aan bod. Dit bleef zo tot halverwege de negentiende eeuw, het tweede keizerrijk. Als de mode omslaat gebeurt dat vaak zeer heftig, zo ook nu. De rokken worden wijd met hoepels ter ondersteuning, grote sie raden en heel veel brede kanten. In de tex tielindustrie is de anilineverf uitgevonden, het is dan mogelijk om stoffen in de zacht ste pasteltinten te verven. Op deze lichte kleuren kleurt zwarte kant prachtig. Uit de collectie van de Stichting Cultureel Erfgoed LOKK zijn een aantal grote sjaals te zien, die zijn rond 1860 gemaakt. Eerder werd zwarte kant ook wel gedragen, er zijn verschillende schilderijen uit de zeventiende eeuw bekend waar zwarte kant op is afge beeld. Van deze oude zwarte kant is niet veel bewaard gebleven, in de verf werd toen ijzer gebruikt. Dat zorgde op den duur dat het weefsel werd aangetast en zelfs geheel werd vernietigd. De kleinere stukken in de tentoonstelling zijn uit dezelfde tijd als de grote sjaals, let vooral op de waaiers met parelmoer of schildpad in het montuur. Heel bijzonder zijn de parasols met een benen of zelfs met een ivoren handvat. Unieke collectie Tsjechische kant Weer terug op de begane grond vinden we in de vitrine rechts achter in de gang een aantal kragen en sieraden met een totaal andere, heel eigentijdse uitstraling. Deze verzameling is eveneens een bruikleen, uit de nalatenschap van mevrouw T. de Klerk, voormalig presidente van het Kantsalet. De kanten zijn gemaakt in het atelier te Vamberk, een plaats in de omgeving van Praag. Marie Vankova en Eva Fialova, beroemde Tsjechische kunstenaars zijn de ontwerpsters van deze heel bijzondere stukken. Lace Journey In de zaal van de Zwarte Zusters neemt kantkunstenares mevrouw Y. Scheele ons mee op haar Lace Journey door de Oriënt. Zij woonde geruime tijd in Singapore en raakte geïnspireerd door Aziatische kunst en verwerkte in de loop van een aantal jaren de ervaringen en symboliek in haar kanten. De kanten en voorwerpen, die in dit gedeelte getoond worden, brengen een verre mystieke wereld dichterbij. Over dit eveneens heel bijzondere gedeelte van de tentoonstelling leest u elders in dit blad. Kant in de kerk In juli zullen in de Grote of Maria Mag- dalena kerk in Goes vlinders fladderen. Leden van de LOKK klosten speciaal voor deze gelegenheid prachtige kanten vlin ders. Bovendien zijn enkele monumentale werken in een moderne vormgeving geëx poseerd. 30

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2014 | | pagina 34