The Beauty of the Orient Painted in Thread, A Lace
Journey
Een verrassende tentoonstelling van Aziatische motieven uitgebeeld in kant
Yvonne Scheele-Kerkhof
China ligt heel ver weg. De Chinezen heb
ben een taal waar we geen touw aan vast
kunnen knopen, ze eten met stokjes en
er hangt vaak een exotische sfeer om hen
heen. China is altijd het land geweest dat
tot de verbeelding sprak.
Vanaf de tijd dat Marco Polo zijn berichten
de wereld in stuurde over de grote rijkdom
men die in China te vinden zouden zijn,
heeft men geprobeerd een vaarroute naar
China te vinden. Toen het land uiteindelijk
bereikt werd, eerst door de Portugezen, en
daarna door de Hollanders, ontdekte men
de schatten die daar geproduceerd werden.
Het Chinese porselein bijvoorbeeld - een
veel verfijndere versie van ons aardewerk
- met z'n prachtige beschilderingen, maar
ook de zijden stoffen vonden gretig aftrek
bij de elite in Holland.
Toen ik eindjaren negentig een aantal ja
ren in Singapore woonde keek ik mijn ogen
uit naar al die Chinese afbeeldingen op
kleding en meubels en tal van accessoires,
Afb. 1. Helemaal bovenaan in de hiërarchie
van mythische dieren staat de draak.
die men daar aantreft. Ik ging lezen over
de kunst en de cultuur van China en ik
kwam in contact met een jonge vrouw die
in een antiekwinkel werkte en heel veel
wist van de Chinese kunst en cultuur. Zij
wilde graag kant leren maken en ik wilde
meer weten over haar cultuur. Daarom
spraken we elkaar regelmatig en wisselden
wij kennis en vaardigheden uit.
Zij liet me op een dag een mooie zijden
Chinese mantel zien met prachtig bor
duurwerk in intense kleuren. Ik dacht
meteen: dat zou ik kunnen uitwerken in
kant. Daar ben ik dus aan begonnen en
door te experimenteren met verschillende
technieken heb ik een manier gevonden
om het plaatje dat ik in mijn hoofd had ge
stalte te geven. Het Chinese borduurwerk
is heel kleurig. Voor mijn kant gebruik
ik het liefst alleen wit of écru, met hier
en daar misschien een accent in kleur.
Ik wil heel graag de aandacht richten op
die ongelooflijk knappe techniek van kant
maken, waarmee men 500 jaar geleden be
gonnen is en die sindsdien door heel veel
generaties verder is ontwikkeld. Kleur
leidt af naar mijn mening.
Geen enkele Chinese afbeelding is zonder
betekenis. Alles wat op een voorstelling te
zien is, heeft symboliek. In zo'n immens
land waar vaak weinig tot niets te eten was
en waar het meestal gevaarlijk was om on
derweg te zijn, had men voorwerpen nodig
die 'bescherming' boden, en afbeeldingen
die hoop gaven op een goede afloop of uit
zicht boden op een betere toekomst.
Het hoogste ideaal van een Chinese man
was altijd om ambtenaar te worden. On
langs las ik in dagblad Trouw een artikel
van correspondente in China, Marije
Vlaskamp, waarin stond dat Chinezen
nog steeds graag ambtenaar willen wor
den. Het ideaal blijft actueel. Als er in
vroeger tijd een jongetje werd geboren
31