The Beauty of the Orient Painted in Thread, A Lace Journey Een verrassende tentoonstelling van Aziatische motieven uitgebeeld in kant Yvonne Scheele-Kerkhof China ligt heel ver weg. De Chinezen heb ben een taal waar we geen touw aan vast kunnen knopen, ze eten met stokjes en er hangt vaak een exotische sfeer om hen heen. China is altijd het land geweest dat tot de verbeelding sprak. Vanaf de tijd dat Marco Polo zijn berichten de wereld in stuurde over de grote rijkdom men die in China te vinden zouden zijn, heeft men geprobeerd een vaarroute naar China te vinden. Toen het land uiteindelijk bereikt werd, eerst door de Portugezen, en daarna door de Hollanders, ontdekte men de schatten die daar geproduceerd werden. Het Chinese porselein bijvoorbeeld - een veel verfijndere versie van ons aardewerk - met z'n prachtige beschilderingen, maar ook de zijden stoffen vonden gretig aftrek bij de elite in Holland. Toen ik eindjaren negentig een aantal ja ren in Singapore woonde keek ik mijn ogen uit naar al die Chinese afbeeldingen op kleding en meubels en tal van accessoires, Afb. 1. Helemaal bovenaan in de hiërarchie van mythische dieren staat de draak. die men daar aantreft. Ik ging lezen over de kunst en de cultuur van China en ik kwam in contact met een jonge vrouw die in een antiekwinkel werkte en heel veel wist van de Chinese kunst en cultuur. Zij wilde graag kant leren maken en ik wilde meer weten over haar cultuur. Daarom spraken we elkaar regelmatig en wisselden wij kennis en vaardigheden uit. Zij liet me op een dag een mooie zijden Chinese mantel zien met prachtig bor duurwerk in intense kleuren. Ik dacht meteen: dat zou ik kunnen uitwerken in kant. Daar ben ik dus aan begonnen en door te experimenteren met verschillende technieken heb ik een manier gevonden om het plaatje dat ik in mijn hoofd had ge stalte te geven. Het Chinese borduurwerk is heel kleurig. Voor mijn kant gebruik ik het liefst alleen wit of écru, met hier en daar misschien een accent in kleur. Ik wil heel graag de aandacht richten op die ongelooflijk knappe techniek van kant maken, waarmee men 500 jaar geleden be gonnen is en die sindsdien door heel veel generaties verder is ontwikkeld. Kleur leidt af naar mijn mening. Geen enkele Chinese afbeelding is zonder betekenis. Alles wat op een voorstelling te zien is, heeft symboliek. In zo'n immens land waar vaak weinig tot niets te eten was en waar het meestal gevaarlijk was om on derweg te zijn, had men voorwerpen nodig die 'bescherming' boden, en afbeeldingen die hoop gaven op een goede afloop of uit zicht boden op een betere toekomst. Het hoogste ideaal van een Chinese man was altijd om ambtenaar te worden. On langs las ik in dagblad Trouw een artikel van correspondente in China, Marije Vlaskamp, waarin stond dat Chinezen nog steeds graag ambtenaar willen wor den. Het ideaal blijft actueel. Als er in vroeger tijd een jongetje werd geboren 31

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2014 | | pagina 35