Af'b. 2. Een tegen de stroom opspringende
karper is het symbool van de eeuwig
studerende ambtenaar.
kregen de ouders een afbeelding van een
jongen op een draak cadeau. Dat verte
genwoordigde de wens dat de jongen het
tot hoogste ambtenaar zou brengen. De
draak zelf staat bovenaan in de mytho
logische rangorde en staat symbool voor
de zonsopgang, voor de lente en voor de
vruchtbaarheid, dus eigenlijk voor het
begin van alle leven.
Om ambtenaar te worden moesten exa
mens afgelegd worden. Dat betekende dus
altijd studeren en steeds weer een examen
doen. Er waren negen rangen voor een
ambtenaar. Elke rang werd vertegenwoor
digd door een bepaalde vogel die op een
badge aan de voor- en achterkant van de
mantel gedragen werd.
Het hoogst bereikbare was de negende
rang en daarvoor moest gezwoegd worden.
Deze moeilijke weg werd ook gesymbo
liseerd door de karper. Fonetisch klinkt
'karper' in het Chinees hetzelfde als 'voor
uitgang'. De karper symboliseert dus het
streven naar succes, niet alleen in zaken,
maar ook bij examens. Er werd gezegd dat
de karper over de stroomversnellingen in
de Gele Rivier bij de Drakenpoort van de
Verboden Stad kan springen. Doet hij dit
succesvol dan wordt dat vergeleken met
het behalen van het hoogste staatsexamen.
De mensen die mijn Aziatische kantwerken
hebben gezien zijn verrast over de manier
waarop ik die mythische beelden heb uitge
voerd. Bent u nieuwsgierig geworden? Gaat
u dan kijken in het Historisch Museum De
Bevelanden in Goes. U vindt daar ongeveer
dertig kanten, elke afbeelding heeft zijn
eigen symboliek. Bent u ook nieuwsgierig
naar meer verhalen over al deze afbeeldin
gen, dan kunt u die lezen in mijn boek: The
Beauty of the Orient Painted in Thread, A
Lace Journey.
Het boek staat vol met prachtige foto's,
ook met duidelijke detailfoto's. Bij elke
afbeelding wordt uitleg gegeven over de
symboliek ervan in het Nederlands, Engels
en Duits.
Voor meer informatie: www.lacestudio-
paragon.com
Dit artikel verschijnt ook in Kantbrief 1
2014, het verenigingsblad van de Lande
lijke Organisatie Kant Kunst Nederland.
1
32