Af'b. 2. Een tegen de stroom opspringende karper is het symbool van de eeuwig studerende ambtenaar. kregen de ouders een afbeelding van een jongen op een draak cadeau. Dat verte genwoordigde de wens dat de jongen het tot hoogste ambtenaar zou brengen. De draak zelf staat bovenaan in de mytho logische rangorde en staat symbool voor de zonsopgang, voor de lente en voor de vruchtbaarheid, dus eigenlijk voor het begin van alle leven. Om ambtenaar te worden moesten exa mens afgelegd worden. Dat betekende dus altijd studeren en steeds weer een examen doen. Er waren negen rangen voor een ambtenaar. Elke rang werd vertegenwoor digd door een bepaalde vogel die op een badge aan de voor- en achterkant van de mantel gedragen werd. Het hoogst bereikbare was de negende rang en daarvoor moest gezwoegd worden. Deze moeilijke weg werd ook gesymbo liseerd door de karper. Fonetisch klinkt 'karper' in het Chinees hetzelfde als 'voor uitgang'. De karper symboliseert dus het streven naar succes, niet alleen in zaken, maar ook bij examens. Er werd gezegd dat de karper over de stroomversnellingen in de Gele Rivier bij de Drakenpoort van de Verboden Stad kan springen. Doet hij dit succesvol dan wordt dat vergeleken met het behalen van het hoogste staatsexamen. De mensen die mijn Aziatische kantwerken hebben gezien zijn verrast over de manier waarop ik die mythische beelden heb uitge voerd. Bent u nieuwsgierig geworden? Gaat u dan kijken in het Historisch Museum De Bevelanden in Goes. U vindt daar ongeveer dertig kanten, elke afbeelding heeft zijn eigen symboliek. Bent u ook nieuwsgierig naar meer verhalen over al deze afbeeldin gen, dan kunt u die lezen in mijn boek: The Beauty of the Orient Painted in Thread, A Lace Journey. Het boek staat vol met prachtige foto's, ook met duidelijke detailfoto's. Bij elke afbeelding wordt uitleg gegeven over de symboliek ervan in het Nederlands, Engels en Duits. Voor meer informatie: www.lacestudio- paragon.com Dit artikel verschijnt ook in Kantbrief 1 2014, het verenigingsblad van de Lande lijke Organisatie Kant Kunst Nederland. 1 32

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2014 | | pagina 36