Twee aanwinsten Historisch Museum De Bevelanden Arend van der Wel, met dank aan de conservators van het HMDB Duits schilderij van Zuid-Bevelands meisje In augustus vorig jaar kreeg het Historisch Museum De Bevelanden (HMDB) een mail met foto's van kunsthandel Koskull in Heubach, Duitsland. De vraag was of het museum interesse zou hebben in de aan schaf van een olieverfschilderij van Hedwig Hausmann-Hoppe uit 1894. Maximilian Baron von Koskull maakte in zijn mail uiteraard ook duidelijk waarom hij het museum benaderde: het schilderij toonde een lezende jonge vrouw in de protestantse klederdracht van Zuid-Beveland in de peri ode 1850-1870. Per kerende mail antwoord de het museum belangstelling te hebben en vroeg naar de herkomst van het schilderij, Afb. 1. Zuid-Bevelands meisje, door Hedwig Hausmann-Hoppe. (Collectie HMDB.) omdat het museum de museale richtlijnen correct wil naleven en meedoet aan het onderzoek naar museale verwervingen na 1945. Von Koskull vertelde daarop dat het schilderij privé-bezit was uit de omgeving van Heidelberg. De eigenaar overleed en de erfgenamen besloten de nalatenschap, waaronder dit schilderij, te veilen. De nabestaanden wisten verder niets van de eigendomshistorie van het schilderij en Von Koskull constateerde vervolgens dat dit werk niet in de databank van LostArt voor komt. Daarmee was de herkomst van het werk dan wel niet zonneklaar, maar werd ook duidelijk dat aanschaf geen bezwaar zou opleveren. Het bestuur van de vereni ging Vrienden van het HMDB besloot tot aanschaf over te gaan en het schilderij aan het museum te schenken. Eind september kwam het schilderij in Goes aan en het hangt nu voor iedereen makkelijk te bekij ken in het museumcafé. Over de schilderes Hedwig Hausmann- Hoppe is weinig bekend. Ze werd geboren in 1865 en woonde en werkte vooral in Berlijn, waar ook dit schilderij is gemaakt. Opmerkelijk is dat niet bekend is waar en wanneer Hedwig is overleden; dat moet wel na 1922 zijn geweest. Ook over haar oeuvre is verder nauwelijks iets bekend, wel dat het vooral uit portretten, landschappen en stillevens bestaat. Kijkend naar het schil derij vraagje je natuurlijk af of de toen 28- of 29-jarige Hedwig op Zuid Beveland is geweest. Of zou ze in haar atelier in Ber lijn een plaatje hebben nageschilderd? Het meisje draagt nog een manke 1 (jak) met daarin de doek en beuk. De mankei ver dwijnt later uit de dracht en de doek neemt daardoor in omvang toe. Ze draagt verder een kleine bovenmuts met smalle kanten strook, kleine stikken (oorijzers) en bolspel- den. De argeloze kijker wordt wellicht voor al geprikkeld door de vraag wat voor een groteletterboek de serene jongedame met geloken ogen eigenlijk leest. Een bijbel, een 33

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2014 | | pagina 37