ze eerst voor joker te hebben gezet, zorgde
hij ervoor dat ze straf kregen.
Hij liet ons enige voltooid deelwoorden
opschrijven. Een jongen van Kaas (Schel-
lepadje) schreef 'geschurd' i.p.v. geschuurd.
Hij werd door de inspecteur zó belachelijk
gemaakt dat ik het mij nog herinner.
Het laatste schooljaar, 1948 - 1949 kreeg
ik van meester Schuerman Franse les. Ik
was helemaal niet gewend om te studeren,
noch afgezien van het feit dat de omstan
digheden thuis niet optimaal waren om
rustig te werken. Spelen met mijn vrienden
na schooltijd was veel interessanter. Ze
vonden het ook maar gek dat ik Franse les
kreeg.
Op school was ik bijna altijd de beste van
de klas. Mijn rapporten waren altijd zeer
goed. Ik wist dat ik de beste was en dat gaf
nogal eens wrijvingen.
De gymlessen vonden plaats in het pa
tronaatsgebouw dat aan de andere kant
van de kerk stond. De grote zaal was daar
enigszins voor ingericht. Een betegeld
plein achter het patronaat werd gebruikt
voor buiten-gymlessen.
Van de vakken die we op school kregen is
me weinig bijgebleven. Ik weet wel dat we
het zeer prettig vonden als op het einde
van de lesdag de juffrouw of meester voor
las.
De godsdienstlessen werden verzorgd door
de pastoor of een kapelaan. Pastoor Simons
was saai en ik verveelde me onder zijn les
sen. Hij overleed plotseling in maart 1947.
Zijn opvolger was pasoor Schneiders. Hoe
hij in onze ogen les gaf weet ik niet meer.
Wel herinner ik mij godsdienstlessen van
kapelaan Hoogervorst. Hij legde nogal de
nadruk op het zesde en negende gebod.
Ook in een persoonlijk gesprek, met een
hand op mijn blote knie, wilde hij daarover
precies weten wat er bij me speelde. Ik
weet wel dat ik me daarbij wat unheimisch
voelde.
Bijbelse geschiedenis werd door de onder
wijzers gegegeven. Ik hield wel van de ver
halen van het oude testament. Het nieuwe
testament was veel saaier en de verhalen
over de wonderen kwamen me onwaar
schijnlijk voor.
We moesten iedere week een gedeelte
uit de katechismus, het vragenboek, le
ren. Iedere week vond er een overhoring
plaats. Ik leerde mijn antwoorden op de in
het vragenboek gestelde verhalen tijdens
de dagelijkse mis. We moesten daar toch
naar toe, zodat we twee vliegen in één
klap sloegen. Dat mocht wel niet en zo
nu en dan pakte de onderwijzer, die 'mis
dienst' had, de vragenboeken af en dwong
je zo om thuis de katechismus te leren.
Meester De Boo die meestal in de mis van
7 uur dienst had zag het niet of wilde het
niet zien.
's Winters had ik een windjack aan en 's
zomers een bloes met elastiek. Dat maakte
het mogelijk je vragenboek ongemerkt de
kerk binnen te smokkelen en bij onraad
snel tussen je kleren te verstoppen. Ik
zocht wel een strategische plaats op in de
schoolbanken zodat ik bij een actie van de
onderwijzer niet als eerste aan de beurt
was.
De school begon om 9 uur en om 11.30 uur
konden we weer naar huis voor het mid
dageten. Om 13.00 uur begonnen de mid
daglessen die tot 15.30 uur duurden. We
moesten altijd binnen 10 minuten na het
einde van schooltijd thuis zijn. 's Middags
was dat geen probleem maar om 15.30 uur
kon dat problemen geven als je 'school
blijven' moest. Zo wisten mijn vader en
moeder snel dat ik straf had gekregen als
ik later thuis kwam. Dat betekende dat er
thuis ook wel straf werd gegeven. Meestal
in de vorm van een verbod om op straat
met je vrienden te spelen.
's Middags probeerden we binnen een half
uur onze maaltijd naar binnen gewerkt te
hebben. We hadden dan daarna ongeveer
een uur om 'tikkertje' of'vangermannetje'
te spelen. Het hele dorp was dan ons speel
terrein. We kwamen natuurlijk wel eens te
laat op school als we in ons spel te ver van
school verwijderd geraakt waren.
Er was zoals gezegd een aparte jongens-
en meisjesschool. Er was toch voldoende
gelegenheid om met meisjes contact te heb
ben. In de hoogste klassen werden in de
gesprekken sommige jongens aan meisjes
6