ze eerst voor joker te hebben gezet, zorgde hij ervoor dat ze straf kregen. Hij liet ons enige voltooid deelwoorden opschrijven. Een jongen van Kaas (Schel- lepadje) schreef 'geschurd' i.p.v. geschuurd. Hij werd door de inspecteur zó belachelijk gemaakt dat ik het mij nog herinner. Het laatste schooljaar, 1948 - 1949 kreeg ik van meester Schuerman Franse les. Ik was helemaal niet gewend om te studeren, noch afgezien van het feit dat de omstan digheden thuis niet optimaal waren om rustig te werken. Spelen met mijn vrienden na schooltijd was veel interessanter. Ze vonden het ook maar gek dat ik Franse les kreeg. Op school was ik bijna altijd de beste van de klas. Mijn rapporten waren altijd zeer goed. Ik wist dat ik de beste was en dat gaf nogal eens wrijvingen. De gymlessen vonden plaats in het pa tronaatsgebouw dat aan de andere kant van de kerk stond. De grote zaal was daar enigszins voor ingericht. Een betegeld plein achter het patronaat werd gebruikt voor buiten-gymlessen. Van de vakken die we op school kregen is me weinig bijgebleven. Ik weet wel dat we het zeer prettig vonden als op het einde van de lesdag de juffrouw of meester voor las. De godsdienstlessen werden verzorgd door de pastoor of een kapelaan. Pastoor Simons was saai en ik verveelde me onder zijn les sen. Hij overleed plotseling in maart 1947. Zijn opvolger was pasoor Schneiders. Hoe hij in onze ogen les gaf weet ik niet meer. Wel herinner ik mij godsdienstlessen van kapelaan Hoogervorst. Hij legde nogal de nadruk op het zesde en negende gebod. Ook in een persoonlijk gesprek, met een hand op mijn blote knie, wilde hij daarover precies weten wat er bij me speelde. Ik weet wel dat ik me daarbij wat unheimisch voelde. Bijbelse geschiedenis werd door de onder wijzers gegegeven. Ik hield wel van de ver halen van het oude testament. Het nieuwe testament was veel saaier en de verhalen over de wonderen kwamen me onwaar schijnlijk voor. We moesten iedere week een gedeelte uit de katechismus, het vragenboek, le ren. Iedere week vond er een overhoring plaats. Ik leerde mijn antwoorden op de in het vragenboek gestelde verhalen tijdens de dagelijkse mis. We moesten daar toch naar toe, zodat we twee vliegen in één klap sloegen. Dat mocht wel niet en zo nu en dan pakte de onderwijzer, die 'mis dienst' had, de vragenboeken af en dwong je zo om thuis de katechismus te leren. Meester De Boo die meestal in de mis van 7 uur dienst had zag het niet of wilde het niet zien. 's Winters had ik een windjack aan en 's zomers een bloes met elastiek. Dat maakte het mogelijk je vragenboek ongemerkt de kerk binnen te smokkelen en bij onraad snel tussen je kleren te verstoppen. Ik zocht wel een strategische plaats op in de schoolbanken zodat ik bij een actie van de onderwijzer niet als eerste aan de beurt was. De school begon om 9 uur en om 11.30 uur konden we weer naar huis voor het mid dageten. Om 13.00 uur begonnen de mid daglessen die tot 15.30 uur duurden. We moesten altijd binnen 10 minuten na het einde van schooltijd thuis zijn. 's Middags was dat geen probleem maar om 15.30 uur kon dat problemen geven als je 'school blijven' moest. Zo wisten mijn vader en moeder snel dat ik straf had gekregen als ik later thuis kwam. Dat betekende dat er thuis ook wel straf werd gegeven. Meestal in de vorm van een verbod om op straat met je vrienden te spelen. 's Middags probeerden we binnen een half uur onze maaltijd naar binnen gewerkt te hebben. We hadden dan daarna ongeveer een uur om 'tikkertje' of'vangermannetje' te spelen. Het hele dorp was dan ons speel terrein. We kwamen natuurlijk wel eens te laat op school als we in ons spel te ver van school verwijderd geraakt waren. Er was zoals gezegd een aparte jongens- en meisjesschool. Er was toch voldoende gelegenheid om met meisjes contact te heb ben. In de hoogste klassen werden in de gesprekken sommige jongens aan meisjes 6

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2014 | | pagina 8