Bekende Bevelanders Kim Sluijter Het Historisch Museum De Bevelanden heeft in haar collectie objecten die door bekende Nederlanders (geboren op Zuid- Beveland) geschonken zijn. Zuid-Beveland heeft immers een aantal van deze bekend heden voortgebracht. Deze keer zal er in gegaan worden op twee van deze bekende Nederlanders en de objecten die ze aan het museum geschonken hebben. F. Q. den Hollander De eerste bekende Nederlander is Francis- cus Querien den Hollander, geboren op 31 mei 1893 te Goes. Beter bekend als Frans den Hollander of 'F. Q.' zoals hij vaak ge noemd werd. Zijn vader F. Q. C. den Hol- Afb. 1. F.Q. den Hollander onthult het naambordje van de naar hem genoemde straat op hotel Terminus, 17 april 1957. (Collectie gemeentearchief Goes.) lander was winkelier in Goes, in het Mag- dalenastraatje. Hier had hij een kleding zaak die, zo waren de verwachtingen, F. Q. over zou nemen. De plaats waar de winkel gesitueerd was, was van historisch belang. Het is dit specifieke pand waar Hierony- mous van der Straten, schepen en burge meester van Goes, in de zeventiende eeuw woonde en zijn grote kunstcollectie had. Het pand had toen de naam 'D'Olifant'. Meer recentelijk was restaurant D'Anvers hier gevestigd. Helaas is er na een recente brand niks meer van dit historische pand over. Frans zou de zaak van zijn vader overne men maar hij voelde er meer voor om de techniek in te gaan dan in de confectie. Na de HBS in Goes ging hij naar Delft waar hij werktuigkunde studeerde aan de Tech nische Hoogeschool. Tijdens zijn studie was hij al bezig met treinen en locomotieven en na het afronden van zijn studie ging hij werken bij het Hollandsche Spoor. In 1918 vertrok hij naar Indië waar hij voor het Indische Staatsspoor werkte. Zo begon de lange en succesvolle carrière van F. Q. In 1946 werd hij plaatsvervangend presi dent-directeur bij de Nederlandse Spoorwe gen en in 1947 president-directeur. Onder zijn leiding werd het spoornet geëlektrifi ceerd. In 1958 maakte de stoomlocomotief haar laatste rit en was een geheel elek trisch treinstelsel voltooid. Op dit gebied was de NS een voorloper in Europa. Ook de regelmatige dienstregeling was door hem ingevoerd. En hoewel wij er vandaag de dag nog al eens over klagen als het mis gaat met de dienstregeling van de NS, wie weet waar we nu zouden zijn zonder het initiatief van deze Goesenaar. In 1959 ging F. Q. met pensioen. Naast zijn hoge functie bij de NS was hij ook een gewaardeerde wetenschapper en 'bekende Nederlander'. Op 18 augustus 1982 over leed hij te Maarn. Het HMDB heeft diverse objecten geschon- 23

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2014 | | pagina 25