Bekende Bevelanders
Kim Sluijter
Het Historisch Museum De Bevelanden
heeft in haar collectie objecten die door
bekende Nederlanders (geboren op Zuid-
Beveland) geschonken zijn. Zuid-Beveland
heeft immers een aantal van deze bekend
heden voortgebracht. Deze keer zal er in
gegaan worden op twee van deze bekende
Nederlanders en de objecten die ze
aan het museum geschonken hebben.
F. Q. den Hollander
De eerste bekende Nederlander is Francis-
cus Querien den Hollander, geboren op 31
mei 1893 te Goes. Beter bekend als Frans
den Hollander of 'F. Q.' zoals hij vaak ge
noemd werd. Zijn vader F. Q. C. den Hol-
Afb. 1. F.Q. den Hollander onthult het
naambordje van de naar hem genoemde
straat op hotel Terminus, 17 april 1957.
(Collectie gemeentearchief Goes.)
lander was winkelier in Goes, in het Mag-
dalenastraatje. Hier had hij een kleding
zaak die, zo waren de verwachtingen, F. Q.
over zou nemen. De plaats waar de winkel
gesitueerd was, was van historisch belang.
Het is dit specifieke pand waar Hierony-
mous van der Straten, schepen en burge
meester van Goes, in de zeventiende eeuw
woonde en zijn grote kunstcollectie had.
Het pand had toen de naam 'D'Olifant'.
Meer recentelijk was restaurant D'Anvers
hier gevestigd. Helaas is er na een recente
brand niks meer van dit historische pand
over.
Frans zou de zaak van zijn vader overne
men maar hij voelde er meer voor om de
techniek in te gaan dan in de confectie. Na
de HBS in Goes ging hij naar Delft waar
hij werktuigkunde studeerde aan de Tech
nische Hoogeschool. Tijdens zijn studie was
hij al bezig met treinen en locomotieven
en na het afronden van zijn studie ging hij
werken bij het Hollandsche Spoor. In 1918
vertrok hij naar Indië waar hij voor het
Indische Staatsspoor werkte. Zo begon de
lange en succesvolle carrière van F. Q.
In 1946 werd hij plaatsvervangend presi
dent-directeur bij de Nederlandse Spoorwe
gen en in 1947 president-directeur. Onder
zijn leiding werd het spoornet geëlektrifi
ceerd. In 1958 maakte de stoomlocomotief
haar laatste rit en was een geheel elek
trisch treinstelsel voltooid. Op dit gebied
was de NS een voorloper in Europa. Ook
de regelmatige dienstregeling was door
hem ingevoerd. En hoewel wij er vandaag
de dag nog al eens over klagen als het mis
gaat met de dienstregeling van de NS, wie
weet waar we nu zouden zijn zonder het
initiatief van deze Goesenaar.
In 1959 ging F. Q. met pensioen. Naast
zijn hoge functie bij de NS was hij ook een
gewaardeerde wetenschapper en 'bekende
Nederlander'. Op 18 augustus 1982 over
leed hij te Maarn.
Het HMDB heeft diverse objecten geschon-
23