Een korte geschiedenis van autobusbedrijf De Muijnck te Borssele M. Mol Afb. 1. De Nederlandse Her vormde kerk op het plein in Borssele, met een onbekende groep kinderen, 1910. (Foto archief Borsele.) Jan de Muijnck Azn. (1876-1932) was de grondlegger van het autobusbedrijf Fa. de Muijnck, later BADO en AMZ te Borssele. Het ondernemen zat, evenals bij zijn di recte voorvaderen, ook bij hem in de genen. In de negentiende eeuw en dan vooral sinds ongeveer 1850, hebben drie genera ties de Muijnck een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en uitbreiding van het dorp. Abraham (1815-1894), de grootvader van Jan, bouwde drie kerken in het dorp Borssele. In 1846 bouwde Abraham de Gerefor meerde kerk bij de Catalijneweg, daarna in 1852 de Nederlandse Hervormde kerk op het Plein met de toren en vervolgens het houten kerkje, 'het plankenkerkje', aan de Weelweg op de hofstede van de familie Van Overbeeke. De vader van Jan, Aarnout Jan 1852- 1915) bouwde in 1890 de kerk aan de West singel, 'Lombok', die tot 1914 nog als kerk is gebruikt. In 1914 bouwde Jan Azn. zelf de Gerefomeerde kerk aan de Oostsingel. Deze kerk is tot de bouw van de nieuwe kerk als godshuis gebruikt. Jan de Muijnck Azn. (1876-1932) was de oudste zoon uit het huwelijk van Aarnout Jan de Muijnck en Thona Grijpere (1852- 1893). Jan Azn. was op 28 maart 1901 gehuwd met Maria Boone (1881-1942), zij was geboren te Kruiningen. Het echtpaar had negentien kinderen, waarvan er zeven zijn overleden. Het hoofdberoep van Jan Azn, was aannemer en als nevenberoep was hij landbouwer. Jan Azn. had een vooruitziende blik op zakelijk gebied. Rond 1915 had hij een motor aangeschaft die hij verbouwde tot zijspan. Hiermee kon hij zijn echtgenote en een paar van zijn kinderen vervoeren door de polder over de toen nog slecht verharde wegen. Vóór 1920 had Jan Azn. al de eerste taxi in de regio. Zijn drie oudste kinderen: Aar nout, Abraham en dochter Thona moesten zodra ze mochten rijden aan de slag om taxiritten te verzorgen. De oudste dochter Thona was de eerste vrouwelijke taxichauf feur in de regio in klederdracht. Om het personenvervoer te kunnen uitbrei den en een lijndienst op te starten moest een autobus worden aangekocht. Om het financieel te kunnen rondkrijgen vroeg Jan Azn. bij de toenmalige gemeente Borssele een financiële bijdrage van 400,-. Onder bepaalde voorwaarden kreeg de busonder neming op 27 februari 1923 200,- subsi- 19

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2015 | | pagina 21