Een korte geschiedenis van autobusbedrijf De Muijnck
te Borssele
M. Mol
Afb. 1. De Nederlandse Her
vormde kerk op het plein in
Borssele, met een onbekende
groep kinderen, 1910. (Foto
archief Borsele.)
Jan de Muijnck Azn. (1876-1932) was de
grondlegger van het autobusbedrijf Fa. de
Muijnck, later BADO en AMZ te Borssele.
Het ondernemen zat, evenals bij zijn di
recte voorvaderen, ook bij hem in de genen.
In de negentiende eeuw en dan vooral
sinds ongeveer 1850, hebben drie genera
ties de Muijnck een bijdrage geleverd aan
de ontwikkeling en uitbreiding van het
dorp. Abraham (1815-1894), de grootvader
van Jan, bouwde drie kerken in het dorp
Borssele.
In 1846 bouwde Abraham de Gerefor
meerde kerk bij de Catalijneweg, daarna in
1852 de Nederlandse Hervormde kerk op
het Plein met de toren en vervolgens het
houten kerkje, 'het plankenkerkje', aan de
Weelweg op de hofstede van de familie Van
Overbeeke.
De vader van Jan, Aarnout Jan 1852-
1915) bouwde in 1890 de kerk aan de West
singel, 'Lombok', die tot 1914 nog als kerk
is gebruikt. In 1914 bouwde Jan Azn. zelf
de Gerefomeerde kerk aan de Oostsingel.
Deze kerk is tot de bouw van de nieuwe
kerk als godshuis gebruikt.
Jan de Muijnck Azn. (1876-1932) was de
oudste zoon uit het huwelijk van Aarnout
Jan de Muijnck en Thona Grijpere (1852-
1893). Jan Azn. was op 28 maart 1901
gehuwd met Maria Boone (1881-1942), zij
was geboren te Kruiningen. Het echtpaar
had negentien kinderen, waarvan er zeven
zijn overleden. Het hoofdberoep van Jan
Azn, was aannemer en als nevenberoep
was hij landbouwer.
Jan Azn. had een vooruitziende blik op
zakelijk gebied. Rond 1915 had hij een
motor aangeschaft die hij verbouwde tot
zijspan. Hiermee kon hij zijn echtgenote en
een paar van zijn kinderen vervoeren door
de polder over de toen nog slecht verharde
wegen.
Vóór 1920 had Jan Azn. al de eerste taxi
in de regio. Zijn drie oudste kinderen: Aar
nout, Abraham en dochter Thona moesten
zodra ze mochten rijden aan de slag om
taxiritten te verzorgen. De oudste dochter
Thona was de eerste vrouwelijke taxichauf
feur in de regio in klederdracht.
Om het personenvervoer te kunnen uitbrei
den en een lijndienst op te starten moest
een autobus worden aangekocht. Om het
financieel te kunnen rondkrijgen vroeg Jan
Azn. bij de toenmalige gemeente Borssele
een financiële bijdrage van 400,-. Onder
bepaalde voorwaarden kreeg de busonder
neming op 27 februari 1923 200,- subsi-
19