een datum worden geprikt waarop de vlieg-
demonstraties zouden plaatsvinden. Dat
werd het pinksterweekend van 5 en 6 juni.
Er moesten sponsors gevonden worden
die het evenement geldelijk wilden onder
steunen en er reclame voor wilden maken.
Verder moesten afspraken worden gemaakt
met restaurateurs die de horeca op het
vliegterrein zouden verzorgen en er moest
overleg gevoerd worden met de vliegeniers
over de inrichting van het terrein.
Op 2 mei 1911 berichtte de Goessche Cou
rant dat de vliegdagen doorgingen en dat
een bekend aviateur bereid was gevonden
vliegdemonstraties te verzorgen. En een
week later, op 11 mei, meldde het Vlieg-
comité per advertentie dat de verpachting
van drie restauratietenten zou plaats heb
ben. Liefhebbers konden hun bod uitbren
gen aan het comité.5'
De Gazelle rijwielfabriek en de Bensdorp
chocoladefabriek werden bereid gevonden
de vliegdemonstratie financieel te steunen.
Ze zouden via reclame de aandacht vesti
gen op het gebeuren. Gazelle deed dat door
het uitgeven van postkaarten. Bensdorp
zou een stand met versnaperingen inrich
ten en adverteerde met de toen populaire
'Padvinderschocolade'.
Ook plaatselijke ondernemers zouden met
stands en horecaterrassen op de Schenge-
weide aanwezig zijn. Bakkerij Van Opdorp
met een theekoepeltje en de sigarenhande
laar Stokman met een tabakswarententje.
De Goese restaurateur Paulus de Dreu zou
met terrassen waar wijn, bier en limonade
te koop was op het terrein staan.6'
Op 25 mei 1911 lezen we in de Goessche
Courant dat het comité vrijwilligers vroeg
om tijdens de vliegdagen allerlei hand- en
spandiensten te verlenen. Op 27 mei volgde
de aankondiging van een gekostumeerde
voetbalwedstrijd, dus met de invulling
van het programma was ook al begonnen.
Verder zou de harmonie Euphonia voor een
vrolijke noot zorgdragen.
De vliegdemonstraties
Eindelijk was het Pinksterweekend dan
aangebroken. Op zaterdag werd al begon
nen met de opbouw van het feestterrein.
De verslaggever van de Goessche Courant
moet wel alle dagen van minuut tot minuut v
op het terrein aanwezig zijn geweest, want o
niets ontbreekt in zijn verslag. Terwijl de C
tenten werden opgebouwd en de reclame- t'
borden geplaatst, waren ook vliegmachines ii
aangekomen, verpakt in grote kisten. Het e
bleek dat niet één, maar twee aviateurs v
naar Goes waren gekomen. De piloot g
Mulder was met een Sommer-biplanes
een tweedekker dus, naar Goes gekomen I
terwijl zijn collegavliegenier Lütge een v
Blériot-monoplane, een ééndekker, had 1
meegebracht. o
De monteurs werkten gestaag door om de v
vliegtuigen gereed te maken. Ondanks wat s
strubbelingen met de motor van Lütge kon z
op zondagochtend worden proefgedraaid b
en weldra suisde de propeller in een flikke- 2
rende lichtcirkeling rond. Alles was klaar. g
Het feest kon beginnen. li
Maandag was de grote dag! Al vroeg was r
het druk op de Polderscheweg. Fietsers en t
wandelaars spoedden zich naar het feest- r
terrein. Met treinen en plezierboten wer- I
den de nieuwsgierigen aangevoerd. Zelfs d
uit Brabant en België waren belangstellen- r
den gekomen. g
Op het terrein begon het gezellig te wor- z
den. Bekenden begroetten elkaar. De pad-
dock (het gebied rond de restauratietenten)
en de lste rang liepen vol, terwijl Euphonia
uit Goes en De Echo uit Wilhelminadorp
hun vrolijke deuntjes lieten horen.
Alleen: het weer werkte niet mee. 's Mor
gens al stond er een straffe noordwesten
wind, het was zwaar bewolkt en in de
loop van de middag dreigde onweer. Geen
vliegweer dus. Het publiek moest zich ver
maken met een voetbalwedstrijd tussen
M.V.V.O. uit Middelburg en het Goese Zee-
landia. Een vliegdemonstratie bleek vooral
een geduldoefening te zijn met wachten op
beter weer.
Dan, om vijf uur, werden de vliegmachines
naar buiten gereden. Lütge ging het als
eerste proberen. De motor werd gestart, de
machine begon aan z'n aanloop maar Lütge
brak de poging af. De wind was te vlagerig.
Om vijf voor zes deed hij een tweede poging
en onder luid gejuich steeg hij op. Hij vloog
een rondje en landde keurig op de weide.
Om half acht ging Mulder de lucht in. Hij r
4