een datum worden geprikt waarop de vlieg- demonstraties zouden plaatsvinden. Dat werd het pinksterweekend van 5 en 6 juni. Er moesten sponsors gevonden worden die het evenement geldelijk wilden onder steunen en er reclame voor wilden maken. Verder moesten afspraken worden gemaakt met restaurateurs die de horeca op het vliegterrein zouden verzorgen en er moest overleg gevoerd worden met de vliegeniers over de inrichting van het terrein. Op 2 mei 1911 berichtte de Goessche Cou rant dat de vliegdagen doorgingen en dat een bekend aviateur bereid was gevonden vliegdemonstraties te verzorgen. En een week later, op 11 mei, meldde het Vlieg- comité per advertentie dat de verpachting van drie restauratietenten zou plaats heb ben. Liefhebbers konden hun bod uitbren gen aan het comité.5' De Gazelle rijwielfabriek en de Bensdorp chocoladefabriek werden bereid gevonden de vliegdemonstratie financieel te steunen. Ze zouden via reclame de aandacht vesti gen op het gebeuren. Gazelle deed dat door het uitgeven van postkaarten. Bensdorp zou een stand met versnaperingen inrich ten en adverteerde met de toen populaire 'Padvinderschocolade'. Ook plaatselijke ondernemers zouden met stands en horecaterrassen op de Schenge- weide aanwezig zijn. Bakkerij Van Opdorp met een theekoepeltje en de sigarenhande laar Stokman met een tabakswarententje. De Goese restaurateur Paulus de Dreu zou met terrassen waar wijn, bier en limonade te koop was op het terrein staan.6' Op 25 mei 1911 lezen we in de Goessche Courant dat het comité vrijwilligers vroeg om tijdens de vliegdagen allerlei hand- en spandiensten te verlenen. Op 27 mei volgde de aankondiging van een gekostumeerde voetbalwedstrijd, dus met de invulling van het programma was ook al begonnen. Verder zou de harmonie Euphonia voor een vrolijke noot zorgdragen. De vliegdemonstraties Eindelijk was het Pinksterweekend dan aangebroken. Op zaterdag werd al begon nen met de opbouw van het feestterrein. De verslaggever van de Goessche Courant moet wel alle dagen van minuut tot minuut v op het terrein aanwezig zijn geweest, want o niets ontbreekt in zijn verslag. Terwijl de C tenten werden opgebouwd en de reclame- t' borden geplaatst, waren ook vliegmachines ii aangekomen, verpakt in grote kisten. Het e bleek dat niet één, maar twee aviateurs v naar Goes waren gekomen. De piloot g Mulder was met een Sommer-biplanes een tweedekker dus, naar Goes gekomen I terwijl zijn collegavliegenier Lütge een v Blériot-monoplane, een ééndekker, had 1 meegebracht. o De monteurs werkten gestaag door om de v vliegtuigen gereed te maken. Ondanks wat s strubbelingen met de motor van Lütge kon z op zondagochtend worden proefgedraaid b en weldra suisde de propeller in een flikke- 2 rende lichtcirkeling rond. Alles was klaar. g Het feest kon beginnen. li Maandag was de grote dag! Al vroeg was r het druk op de Polderscheweg. Fietsers en t wandelaars spoedden zich naar het feest- r terrein. Met treinen en plezierboten wer- I den de nieuwsgierigen aangevoerd. Zelfs d uit Brabant en België waren belangstellen- r den gekomen. g Op het terrein begon het gezellig te wor- z den. Bekenden begroetten elkaar. De pad- dock (het gebied rond de restauratietenten) en de lste rang liepen vol, terwijl Euphonia uit Goes en De Echo uit Wilhelminadorp hun vrolijke deuntjes lieten horen. Alleen: het weer werkte niet mee. 's Mor gens al stond er een straffe noordwesten wind, het was zwaar bewolkt en in de loop van de middag dreigde onweer. Geen vliegweer dus. Het publiek moest zich ver maken met een voetbalwedstrijd tussen M.V.V.O. uit Middelburg en het Goese Zee- landia. Een vliegdemonstratie bleek vooral een geduldoefening te zijn met wachten op beter weer. Dan, om vijf uur, werden de vliegmachines naar buiten gereden. Lütge ging het als eerste proberen. De motor werd gestart, de machine begon aan z'n aanloop maar Lütge brak de poging af. De wind was te vlagerig. Om vijf voor zes deed hij een tweede poging en onder luid gejuich steeg hij op. Hij vloog een rondje en landde keurig op de weide. Om half acht ging Mulder de lucht in. Hij r 4

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2015 | | pagina 6