de luchtoorlog die boven Zeeland in de pe
riode 1939-1945 heeft plaatsgevonden. In
de gevormde database van deze stichting
zijn tot dusverre gegevens opgenomen van
meer dan 600 vliegtuigen (ook Duitse vlieg
tuigen) die boven Zeeland zijn verongelukt.
Veel vliegtuigen kwamen in zee te
recht
Naar schatting verloren meer dan 1.200
geallieerde vliegers het leven boven
Zeeuws grondgebied als gevolg van Duitse
onderscheppingsjagers of Flak luchtaf
weergeschut vanaf de grond. De lichamen
van de vliegers van de in zee neergestorte
vliegtuigen konden veelal niet worden ge
borgen.
In Zeeland is een aantal herdenkingsmonu
menten te vinden op plaatsen waar boven
land een crash heeft plaatsgevonden als
eerbetoon aan de verongelukten. Dit is voor
Midden-Zeeland het geval in Waarde, Yer-
seke, Heinkenszand, Zoutelande, Nieuw-
dorp en Aagtekerke. In Zeeuws-Vlaanderen
zijn monumenten in Sluiskil, Philippine
en Emmadorp. In sommige plaatsen heb
ben scholen een monument geadopteerd
en jaarlijks wordt door de leerlingen een
bezoek gebracht aan het hier aanwezige
monument en worden bloemen gelegd.
Gedenkteken
De Heemkundige Kring De Bevelanden
meent dat het hoog tijd is dat in Zeeland op
een nader te bepalen plaats een algemeen
gedenkteken wordt aangebracht als eer
betoon aan alle vliegtuigbemanningen die
boven Zeeland gedurende de luchtoorlog
1939-1945 de dood vonden. Op die manier
kunnen ook omgekomen vliegers worden
herdacht die tijdens de Tweede Wereldoor
log boven zee zijn neergestort en nadien
nooit zijn teruggevonden.
In Harderwijk is enkele jaren geleden bij
de haven een monument in de vorm van
een neerstortend vliegtuig opgericht voor
de 117 omgekomen bemanningsleden van
vliegtuigen die in het IJsselmeer zijn neer
gestort. Een zeer te prijzen initiatief. Ook
de naar schatting 1.200 verongelukte vlie
gers boven Zeeuws grondgebied verdienen
een dergelijk gedenkteken.
Otto Hoogerhuis is als redactievoorzitter
van de Spuije over dit voornemen van de
Heemkundige Kring geïnterviewd door de
Provinciale Zeeuwse Courant. Deze uitvoe
rige beschouwing verscheen in de PZC d.d.
6 maart 2015.
Vroeger was het zonder digitale zoekmoge
lijkheden en het vele werk van vrijwilligers
die de archieven de afgelopen jaren hebben
geraadpleegd ondoenlijk om de namen van
alle omgekomen vliegers te achterhalen.
Vandaag de dag is het van nagenoeg elk
gecrasht vliegtuig mogelijk om te bepalen
wie tijdens de luchtoorlog deel heeft uitge
maakt van de bemanningen. En dat schept
voor het nageslacht de verantwoordelijk
heid om deze mensen op waardige wijze te
herdenken.
45