800 jaar Geerteskerk in Kloetinge male grootte. Rien Bekkers heeft eerder al een basis ontwikkeld voor zijn figuren van kunststof met metalen pinnen als onderbeentjes en zonder hoofd. Zo lijken ze minder op aankleedpoppen. Om het tableau wat levendiger te maken heeft hij voor twee figuren dikmaakpakken laten maken. Het is een heel proces geweest om het project te realiseren. De conservator heeft informatie gestuurd voor de verschillende kostuums, van de musket met mik (on dersteuning bij het schieten), de rapier (sabel), het wapen van Goes, kruitflesjes, zilveren penning etc. Alles moest immers op maat nagemaakt worden. Zo kwam hij bij kleine ambachtelijke bedrijfjes terecht. Voor de musket zocht hij een wapenwerk plaats. Na wat rondvragen kwam hij in een klein bedrijfje waar drie mannen volauto matische machinegeweren maakten. Hij vouwde zijn tekening open en liet hem aan de eigenaar zien. Dit is Spaans, zei de man meteen. Hier moet ik zijn, dacht Bekkers toen. Stoffen zocht hij bij elkaar via een stoffenleverancier zoals diverse zijden jacquard's en tafzijdes, glasbatist, lintjes, bandjes, knoopjes en vervolgens is hij op zoek gegaan naar mensen die de kostuums konden realiseren. Er hebben heel veel mensen aan gewerkt: een patronenmaak- ster, kleermakers, leerbewerker, zilver smid, metaalbewerker, kopergieter, wapen werkplaats, borduurster, kunststofatelier, hoedenmaakster. Een topprestatie heeft Alice Harte geleverd met haar Reticella-kraag en mouwman chetten van naaldkant. Alice Harte uit Heinkenszand is kantkloster en maakt onder andere naaldkant. Naaldkant is in zekere zin iets makkelijker dan kloskant maar er zit veel meer werk aan. Het was geen makkelijke klus, vertelt ze. Er was weinig literatuur over. De kraag van een van de schutters in de Schutterszaal heeft ze als voorbeeld genomen, maar omdat de schaal kleiner is, moest ze hier en daar toch details weglaten. Zonder voorbereidin gen heeft ze alleen al aan de kraag 286 uur gewerkt! Zoals gezegd zijn er een schutter, vaandrig en kapitein vervaardigd, van de drie ver schillende vendels oranje, blanje en bleu, de schutter met een blauwe veer op de hoed voor hem, de vaandrig met witte vlag en sjerp, een kapitein met oranje sjerp en oranje veer op zijn hoed en partizaan (lans) met oranje kwast; rechts ernaast de twee burgemeesters, de eerste met de genaald- kante kraag en manchetten, de tweede in een modernere outfit. Zeer de moeite van het bekijken waard! Hester van Rees Dit jaar viert de Protestantse Gemeente in Kloetinge dat zij 800 geleden voor het eerst 'op schrift' stond vermeld. Teruggere kend van nu komen we uit op 1216. Precies dat jaar staat genoemd onder een officiële oorkonde met een pauselijk loodje eraan gehangen. Dat zegel is afkomstig van Paus Innocentius III. In de oorkonde wordt door de Paus het zogenaamde patronaatsrecht bevestigd, ofwel het recht van het bestuur van de Sint Pieter in Utrecht om een aantal parochies te stichten (en ook het tiendrecht te ontvangen, een belasting). Op de lijst met parochies (zie afb. 1) wordt Clo- tinge genoemd (oude spelling van Kloetinge en op de oorkonde onderstreept). Afgezien van het feit dat het interessant is te wonen in een dorp bij een kerk met zo'n oude geschiedenis, kun je je afvragen: hoe belangrijk is het om dit te weten? Het is van belang als je bedenkt dat de stich ting van parochie en kerk een essentieel moment was in de ontwikkelingsgeschiede nis van een nederzetting in de Middeleeu wen. Want wanneer op een bepaalde plaats sprake was van een parochie, d.w.z. een pastoor was benoemd en een kerk was ge bouwd, pas dan kon aan een dorp gebouwd 29

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2016 | | pagina 31