het beeld te geven dat er op de Bevelanden, in de periode van 1833 tot 1912, niet echt sprake is geweest van een sterke homogene groep joodse inwoners. De groep is daar voor te klein en lijkt te divers te zijn - zo wel orthodox als gematigd liberaal - om als eenheid te kunnen optreden. Persoonlijke achtergrond en gewin versus het gezamen lijk belang blijkt ook bij de Bevelandse gemeenschap de nodige spanningen op te roepen. Zoals hiervoor geschreven is betreffen het voorlopige conclusies. De geschiedenis van de joodse inwoners van de Bevelan den verdient het, gezien de verschillende interessante bronnen, zeker om nader te worden bestudeerd. Hierbij valt te denken aan de weverij van de firma Salo- monson, het persoonlijk leven en sterven (van zowel 'gewone' joodse arbeiders als ook joodse ondernemers), de interne ver houdingen tussen de hoofdsynagoge en haar bijkerk. De joodse geschiedenis van de Bevelanden is wel gedocumenteerd, maar zeker nog niet uitvoerig beschre ven... Wonderlijk. 10 Noten: 1. Uit: Nemen van David Hofstein (1889-1952) in: Spra keloos water. Spiegel van de moderne Jiddische poëzie, vert. Willy Brill, Amsterdam, 2007, p. 85. 2. Bedoeld wordt de Nieuwe Rotterdamsche Courant. 3. De joodse gemeenschap in Zierikzee kreeg haar officiële erkenning in 1816. Zij werd - gezien haar grootte - tot ring-synagoge verklaard en de gemeen schap te Scherpenisse per 31 december 1821 werd als bijkerk van Zierikzee aangewezen. 4. De burgerlijke overheid heeft tot in de negentiende eeuw haar invloed kunnen uitoefenen op kerkelijke aangelegenheden. De formele scheiding tussen 'Kerk en Staat' zal pas in 1848 - bij de grondwetswijziging van Thorbecke worden gerealiseerd. 5. Het archiefmateriaal over en van B.D. Cohen, bestuurslid van de joodse gemeenschap en fotograaf van beroep, is zeker een 'Spuije-artikel' waard. 6. Encyclopedie van Zeeland, 1982-84. 7. Middelburg had rond het midden van de zeventiende eeuw, ondanks het nodige verzet van de Gerefor meerde Kerk, een kleine joodse gemeenschap. De synagoge uit 1706 was de eerste synagoge buiten Amsterdam, die in Nederland was gesticht. 8. Gemeentearchief van Goes (GAG), Archief gemeente ontvanger, inv.nr. 100. Stukken over de administratie van de voormalige Israëlitische gemeente te Goes door de gemeenteontvanger, 1839-ca. 1850. Een zeer interessant dossier met merendeels financiële informatie. Dit betreft hier een lijst met de rubrie ken: 'namen', 'woonplaats', 'ouderdom' en 'beroep of kinderen'. 9. Gegevens komen uit het Notule Boek van de Israëli- tiesche gemeente te Goes ten getalle van twee en zeven tig bladzijden. Zie: Zeeuws Archief (ZA): Nederlands Israëlitische Gemeente te Goes en Zierikzee, 1802- 1921. Inv.nr. 54/1.) 10. GAG: Inventaris van het archief van de stad Goes (ASG) (1267)1449 - 1851(1927), Algemeen register 1835-1840 (jaar 1836). Inv.nr. 671. 11. GAG; ASG, Inv. 671. 12. Gemeentearchief van Schouwen-Duiveland: Archief Diaconie der Ned. Herv. Gemeente te Zierikzee 1611- 1956, Notulen van de regenten van het liefdadig arm- gesticht. Inv.nr. 414/232. 13. Vooral in de landbouw had men het zwaar te verdu ren. Eerst vanwege de lage tarweprijzen en vanaf 1845 vanwege de verschillende opeenvolgende, door de aardappelziekte veroorzaakte, misoogsten. 14. Zie: Zierikzeesche Nieuwsbode, 23 augustus, 30 sep tember en 28 oktober 1847. 15. Het belang van de minjan komt met name tot uiting in hoofdstuk 15 van de Kitsoer Sjoelchan Aroech: De kleine gedekte tafel. Een soort compendium, geschre ven door rabbi Sjlomo Ganzfried in 1864; waarin de praktische zaken met betrekking tot het joodse leven beschreven staan. 16. Zie: ZA: Archief Nederlands Israëlitische Gemeente te Middelburg en voorgangers en opvolgers, 1704- 1996, Correspondentie. Inv.nr. 55/97. 17. Zie ZA: Archief Nederlands Israëlitische Gemeente te Middelburg en voorgangers en opvolgers, 1704-1996, Archief van de commissie, belast met het opzicht over de Israëlitische godsdienstige scholen in het ressort Middelburg, 1818-1883. Inv.55/324. 18. Bronvermelding ontbreekt helaas. 19. Onder no. 25 is de volledige lijst opgenomen. 20. Zo schonk de familie Bannet, in 1860, één van de parochot. Zie het artikel van Frank de Klerk: 'Abrupt einde voor synagoge' in Nieuwe houtkrullen. 54 geschiedenissen van de Bevelanden; een verzameling van artikelen, van Frank de Klerk, Allie Barth en Leen Moerland, die eerder in de Provinciale Zeeuwse Courant hebben gestaan. Uitgegeven in 2001 door de archiefdienst van de gemeente Goes. 21. ZA: inv.nr. 54/1. 22. De joodse gemeente Waalwijk heeft een bewogen geschiedenis gekend met onder andere een kerk scheuring (1878-1904). Ondanks de Duitse confis catie van de synagoge in 1940 zijn de thorarollen gered en na WO II overgebracht naar Israël. Het is denkbaar dat de wetsrol van Goes zich daar nu bevindt. 23. Algemene vergadering van 31 oktober 1897. 24. Zie: Indrukken en gedachten van Siegfried E. van Praag, 's Gravenhage/Rotterdam, 1971, p.136. 25. Stadsarchief Amsterdam: inventarisnummer 1407, Archief van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenoot schap. Nationaal Archief te 's Gravenhage: inventa risnummer 2.07.01.05, Inventaris van de archieven van de Hoofdcommissie tot de zaken der Israëlieten, 1814-1870.

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2016 | | pagina 12