grote infrastructurele werken. Ondertus sen verliep ook het proces van de spoorwe gaanleg moeizaam. In 1860 werd daarom een wet aangenomen dat het Rijk zelf de aanleg van de spoorlijn ter hand moest nemen. Dat leidde ertoe dat in 1863 het werk in het Kanaal weer werd opgepakt. De werkzaamheden gingen nu redelijk vlot en op 11 oktober 1866 kon het Kanaal met alle sluizen en bruggen feestelijk worden geopend door de minister van Binnenland se Zaken. Klein Antwerpen Op de topografische kaart van 1868 is Hansweert nauwelijks te zien; het is een vlekje van nog geen twintig huizen. Maar de komst van het Kanaal trok allerlei activiteiten aan. Er kwam personeel voor de handbediende bruggen en sluizen. Ook douaniers, loodsen en ambtenaren waren er nodig. Naar schatting waren direct en indirect wel 200 mensen bij het Kanaal betrokken. Groter nog was het effect op de middenstanders. Wachtende schippers voor de sluis waren 'prooi' voor een leger van parlevinkers. Aantallen van wel 130 wor den genoemd in de eerste helft van de vo rige eeuw. Ook op de wal nam het winkel aanbod toe. En naarmate de wachttijden langer werden, groeide het aantal café's. In de jaren vijftig waren er ruim dertig. Vanwege deze bedrijvigheid werd Hans weert ook wel Klein Antwerpen genoemd. Aan deze glorietijd kwam een eind toen het Schelde-Rijnkanaal werd geopend in 1975. Neergang van Hansweert Het nieuwe Kanaal was niet de enige oorzaak van de neergang van Hansweert. Ook de ontwikkeling van de sluizen speelt hierin een belangrijke rol. Het Kanaal Afb. 4. Luchtfoto van het sluizencomplex bij Hansweert (ca. 1980). (Bron: archief Rijkswater staat.) 12

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2017 | | pagina 14