Afb. 5. Het oude sluizencomplex bij Hansweert anno 2013. 1 de westsluis; 2= het buiten- hoofd van de middensluis; 3 het buitenhoofd van de oostsluis met vlakbij een jeugdhonk, de voormalige voorhaven wordt gebruikt als ijsbaan4 de steiger van het fiets voetveer naar Perkpolder. (Bron Google Earth.) was gegraven met aan elke zijde een sluis. Al snel na de opening vond men dit onvoldoende. In 1867 werd namelijk de Kreekrakdam aangelegd en daarmee werd de oude scheepvaartroute geblokkeerd. Men wilde een tweede sluis om als back up te dienen bij calamiteiten. Deze kleine of Westsluis werd in 1870 aangelegd. De scheepvaart bleef toenemen en het Kanaal groeide uit tot een van de drukst bevaren kanalen van Europa. De opgelopen wacht tijden maakten de aanleg van een derde sluis noodzakelijk. Deze grote of Oostsluis werd in augustus 1916 door Koningin Wilhelmina geopend. Dit honderdjarig jubileum had vorig jaar ook gevierd kun nen worden, ware het niet dat deze sluis niet meer bestaat. Ter herinnering resten slechts wat overblijfselen van het buiten hoofd. Alle drie de sluizen in Hansweert werden namelijk gedempt nadat eindjaren tachtig het nieuwe (huidige) sluizencom plex gereed kwam. Dat was nodig omdat door de schaalvergroting in de binnen vaart de oude sluizen niet meer voldeden. Ondanks de aanleg van het Schelde-Rijn- kanaal bleef het Kanaal door Zuid-Beve land een belangrijke functie houden voor de scheepvaart naar Gent en Vlissingen. Daarom werd het hele Kanaal verruimd en geschikt gemaakt voor de 4-baks duwvaart. De gewijzigde locatie, verder van het dorp, en de snellere passage tij den maakten dat nauwelijks nog schippers aan wal gingen. Nu zijn er nog maar twee café's en een su permarkt. Bedrijvigheid is er nog wel aan de loswal (kaai 85) en bij de droogdokken van scheepswerf Reimerswaal. Oorlog en stormvloed In oktober 1914 bombardeerden de Duit sers Antwerpen. Honderdduizenden 13

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2017 | | pagina 15