Afb. 5. Het oude sluizencomplex bij Hansweert anno 2013. 1 de westsluis; 2= het buiten-
hoofd van de middensluis; 3 het buitenhoofd van de oostsluis met vlakbij een jeugdhonk, de
voormalige voorhaven wordt gebruikt als ijsbaan4 de steiger van het fiets voetveer naar
Perkpolder. (Bron Google Earth.)
was gegraven met aan elke zijde een
sluis. Al snel na de opening vond men dit
onvoldoende. In 1867 werd namelijk de
Kreekrakdam aangelegd en daarmee werd
de oude scheepvaartroute geblokkeerd.
Men wilde een tweede sluis om als back
up te dienen bij calamiteiten. Deze kleine
of Westsluis werd in 1870 aangelegd. De
scheepvaart bleef toenemen en het Kanaal
groeide uit tot een van de drukst bevaren
kanalen van Europa. De opgelopen wacht
tijden maakten de aanleg van een derde
sluis noodzakelijk. Deze grote of Oostsluis
werd in augustus 1916 door Koningin
Wilhelmina geopend. Dit honderdjarig
jubileum had vorig jaar ook gevierd kun
nen worden, ware het niet dat deze sluis
niet meer bestaat. Ter herinnering resten
slechts wat overblijfselen van het buiten
hoofd. Alle drie de sluizen in Hansweert
werden namelijk gedempt nadat eindjaren
tachtig het nieuwe (huidige) sluizencom
plex gereed kwam. Dat was nodig omdat
door de schaalvergroting in de binnen
vaart de oude sluizen niet meer voldeden.
Ondanks de aanleg van het Schelde-Rijn-
kanaal bleef het Kanaal door Zuid-Beve
land een belangrijke functie houden voor
de scheepvaart naar Gent en Vlissingen.
Daarom werd het hele Kanaal verruimd en
geschikt gemaakt voor de 4-baks duwvaart.
De gewijzigde locatie, verder van het dorp,
en de snellere passage tij den maakten dat
nauwelijks nog schippers aan wal gingen.
Nu zijn er nog maar twee café's en een su
permarkt. Bedrijvigheid is er nog wel aan
de loswal (kaai 85) en bij de droogdokken
van scheepswerf Reimerswaal.
Oorlog en stormvloed
In oktober 1914 bombardeerden de Duit
sers Antwerpen. Honderdduizenden
13