inwoners vluchtten toen naar Zeeland. Een
groot deel hiervan kwam per schip aan in
Hansweert. Velen bleven hier totdat het
veilig was om terug te keren. Het is goed
dit in in gedachten te hebben bij de huidige
discussies over vluchtelingen. Tijdens de
Tweede Wereldoorlog vormde het Kanaal
door Zuid-Beveland tot twee maal toe een
verdedigingslinie. In mei 1940 streed een
Frans infanterieregiment aan de westzijde
van het Kanaal om de oprukkende Duit
sers tegen te houden. Na hevige gevechten
moesten de Fransen het opgeven ten koste
van 84 soldaten. Bij de Postbrug is een
gedenksteen voor hen geplaatst.
In oktober 1944 gebeurde het omgekeerde.
Het Kanaal vormde toen, tijdens de slag
om de Schelde, de hoofdverdedigingslinie
van de Duitsers tegen de vanuit Bergen
op Zoom oprukkende geallieerden. De
Duitsers konden niet standhouden en op
28 oktober sloegen de geallieerden een
pontonbrug over het Kanaal en konden zo
Zuid-Beveland bevrijden.
Na het oorlogsgeweld kwam de storm van
1953. De dijk bij Kruiningen brak door
en het lager gelegen oostelijk deel van
Zuid-Beveland overstroomde. Ook Hans-
weert-Oost, de nieuwe wijk die ontstaan
was aan de oostzijde van het Kanaal. De
schade werd snel weer hersteld. Toch
moest de wijk met ongeveer 200 woningen
uiteindelijk wijken voor het water toen
in 1984 gestart werd met de bouw van de
nieuwe sluizen. Op deze plek was namelijk
de voorhaven gepland.
De doorstart van Wemeldinge
We hebben het tot dusverre voornamelijk
gehad over Hansweert, maar in Wemel
dinge gebeurde bijna hetzelfde. Ook hier
werden drie sluizen aangelegd ongeveer te
gelijkertijd met die in Hansweert. Ook hier
bloeide het dorp op door de scheepvaart.
De ligging van Hansweert was alleen wat
gunstiger. Het was de eerste havenplaats
voor schepen komend vanuit Antwerpen
en dat bracht extra activiteiten met zich
Afb. 6. Sluizen bij Wemeldinge voor de kanaalverruiming, met over de binnenhoofden de niet
meer bestaande Bonzijbrug. (Bron: archief De Binnenvaart, datum onbekend.)
14