Afb. 7. Sluizen bij Wemeldinge anno 2013; de middensluis is gedempt; de binnenhaven en de buitenhaven zijn in gebruik als jachthaven evenals de Oostsluis. mee van douane en marechaussee. De parallelle ontwikkelling houdt echter op bij de verruiming van het Kanaal begin jaren negentig. Het Kanaal werd ooste lijk van het dorp omgeleid en men besloot hier geen nieuwe sluizen aan te leggen. Het Kanaal staat dus in open verbinding met de Oosterschelde en de waterstanden variëren met eb en vloed. Dit bracht met zich mee dat het Kanaal moest worden begrensd door primaire waterkeringen. In plaats van de niet meer functionele oude sluizen te dempen, maakte Wemeldinge ze geschikt voor de recreatievaart. De locatie aan de Oosterschelde was voor Wemeldinge hiervoor gunstiger. Ook de gemeenteraad van Kapelle, waartoe Wemeldinge behoort, stond welwillender tegenover dergelijke ontwikkelingen dan die van Reimerswaal waartoe Hansweert behoort. Wemeldinge kon zo na het verdwijnen van de schippers en de parlevinkers weer opbloeien door de recreatie. Hart voor historie De bewoners van Hansweert en Wemeldin ge zijn trots op hun historie die voor een groot deel bepaald is door het Kanaal. In Wemeldinge zijn twee van de drie sluizen gerestaureerd en in gebruik als jachtha ven. In Hansweert worden delen van de sluizen als industrieel monument bewaard en maken onderdeel uit van een recreatie ve wandelroute met informatiepalen. Er werd in het jubileumjaar veel aandacht besteed aan de historie van het Kanaal. Er is zelfs een speciale website opgezet over het jubileum. Rijkswaterstaat heeft 15

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2017 | | pagina 17