Afb. 7. Sluizen bij Wemeldinge anno 2013; de middensluis is gedempt; de binnenhaven en de
buitenhaven zijn in gebruik als jachthaven evenals de Oostsluis.
mee van douane en marechaussee. De
parallelle ontwikkelling houdt echter op
bij de verruiming van het Kanaal begin
jaren negentig. Het Kanaal werd ooste
lijk van het dorp omgeleid en men besloot
hier geen nieuwe sluizen aan te leggen.
Het Kanaal staat dus in open verbinding
met de Oosterschelde en de waterstanden
variëren met eb en vloed. Dit bracht met
zich mee dat het Kanaal moest worden
begrensd door primaire waterkeringen. In
plaats van de niet meer functionele oude
sluizen te dempen, maakte Wemeldinge ze
geschikt voor de recreatievaart. De locatie
aan de Oosterschelde was voor Wemeldinge
hiervoor gunstiger. Ook de gemeenteraad
van Kapelle, waartoe Wemeldinge behoort,
stond welwillender tegenover dergelijke
ontwikkelingen dan die van Reimerswaal
waartoe Hansweert behoort. Wemeldinge
kon zo na het verdwijnen van de schippers
en de parlevinkers weer opbloeien door de
recreatie.
Hart voor historie
De bewoners van Hansweert en Wemeldin
ge zijn trots op hun historie die voor een
groot deel bepaald is door het Kanaal. In
Wemeldinge zijn twee van de drie sluizen
gerestaureerd en in gebruik als jachtha
ven. In Hansweert worden delen van de
sluizen als industrieel monument bewaard
en maken onderdeel uit van een recreatie
ve wandelroute met informatiepalen.
Er werd in het jubileumjaar veel aandacht
besteed aan de historie van het Kanaal.
Er is zelfs een speciale website opgezet
over het jubileum. Rijkswaterstaat heeft
15