Zuid-Beveland
De naamgevers van het Kanaal blonken niet uit in originaliteit. Daar staat tegenover
dat meteen duidelijk is waar het Kanaal ligt. Zuid-Beveland was net als Noord-Beve
land en Walcheren vroeger een eiland. Het eiland werd omsloten door de Westerschel-
de in het zuiden, het Kreekrak in het oosten, de Oosterschelde en de Zuidvliet in het
noorden en het Sloe in het westen. De naam zou afgeleid kunnen zijn van Sint Bavo, de
kerk in Gent die veel land bezat in deze streek. Bavoland werd zo verbasterd tot Beve
land. Door de aanleg van de Kreekrakdam in 1867 werd het eiland verbonden met het
vasteland van Brabant. De Sloedam werd in 1871 aangelegd, net als de Kreekrakdam
ten behoeve van de spoorverbinding Roosendaal - Vlissingen. In 1960 werden Noord
en Zuid-Beveland met elkaar verbonden door de Zandkreekdam.
Er is hoofdzakelijk landbouw in het oostelijk deel van Zuid-Beveland, maar het Ka
naal doorsnijdt tussen Vlake en de Postbrug de natuurgebieden Yerseke Moer (aan de
oostzijde) en Kapelse Moer (westzijde). Dit is een voormalig schorrencomplex, dat nu
in beheer is bij Stichting Het Zeeuws Landschap. De schipper zal hier niet veel van
meekrijgen, want de hoge dijken benemen het zicht op het landschap.
Afb. 12. Het Kanaal bezien vanaf de dijk richting Wemeldinge. Op de achtergrond de
Postbrug. Rechts het natuurgebied Yerseke Moer. (Foto auteur.)
Geri van Ittersum werd in 1947 in Zwolle
geboren. Na de middelbare school ging hij
in Amsterdam fysische geografie studeren.
Hij heeft als leraar aardrijkskunde op Texel
gewerkt, is daarna door de Verenigde Naties
uitgezonden naar Senegal en India. Daarna
werkte hij als projectleider bij Ingenieursbu
reau Oranjewoud in Heerenveen. Hij is nu
zelfstandig adviseur ruimtelijke ordening en
infrastructuur. Daarnaast maakt hij tijd voor
zijn hobby's: zo heeft hij zich verdiept in brug
gen en sluizen en daar ook over geschreven.
18