Een Zeeuwse boer uit 1892 Hester van Rees In het trappenhuis op de begane grond van het Historisch Museum De Bevelanden hangt sinds een paar maanden een intri gerend schilderij van een Zeeuwse boer, geschilderd door Abraham Calissendorff in 1892. Het schilderij was interessant voor het museum om te kopen omdat schilderij en met Bevelandse streekdracht schaars zijn en met name portretten van mannen. De aankoop is gelukt dankzij bijdragen van het VSB-fonds, het S. Boonefonds, de op brengst van de RABO Clubkascampagne, de Club van Honderd en De Vrienden van het museum. Wie was Calissendorff? Gezien de naam lijkt de schilder van Duitse komaf, maar hij had de Nederlandse nationaliteit en is ook in Nederland geboren en overleden (1853- 1898). In zijn werk was hij internationaal georiënteerd. Hij werkte als schilder en te kenaar in Rotterdam, Amsterdam, Brussel en Bad Wörishofen (Duitsland) en was hof schilder van de Aartshertog van Oostenrijk. Apart dus dat hij een groot schilderij (102 x 84 cm) heeft gemaakt van een Zeeuwse boer, van heup tot hoofd. Het is een aantrekkelijk schilderij vanwege de uitstraling van de vrij jonge man, zelfbewust en schalks. Hij heeft een stuk goudse pijp tussen zijn tanden met de kop naar beneden gedraaid, zijn mond in een lachje. Verder springen zijn gouden keelknopen en zijn zilveren 'platte' broek stukken naar Goes model in het oog en zijn paardemes opzij in zijn broek. Het zou gaan om een boerenman met een katholieke 'pluus'-hoed op (van hazenhaar), de opstaande rand aan de voorkant naar beneden geslagen naar katholiek gebruik. In gesprek met Suus Hofman, de kleder- drachtdeskundige van het museum, die het weer heeft gechecked bij haar zoon Vincent, en Piet Buitendijk, blijken er toch allerlei onduidelijkheden te zijn die doen twijfelen of het wel gaat om een katholieke boer! De hoed lijkt aan de voorkant een klein opstaand randje te hebben, wat past bij een protestantse man. Het haar lijkt omhoog weggewerkt onder de hoed, wat boeren niet deden. Ze krulden het haar een beetje omhoog door er een natte band op te leggen en daarop te slapen! De boer op een foto die in het museum tegenover de boer van Calissendorff hangt, lijkt dezelfde hoed op te hebben, maar die foto is van een protestantse boer. Verder horen de lakense jas en het fluweel van de broek in principe een andere uit straling te geven maar lijken hier hetzelfde. De tulp bijvoorbeeld in het linkerrever die katholieke mannen altijd hebben, is niet te onderscheiden. Ook het vest en de halsdoek gaan zo'n beetje op in jas en broek. Normaal heeft de halsdoek meer kleur. Misschien zou het schilderij schoongemaakt moeten wor- Afb. 1. Zeeuwse boer, schilderij door Abraham Calissendorff, 1892. (Collectie HMDB.) 19

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2017 | | pagina 21