Schilderijen van De Soomer den, maar bij navraag zou dit gebeurd zijn. De linkerhand is passend bij de leeftijd van de vrij jonge man, de rechter past meer bij een oude man. Ook het paardemes is apart. Het toont drie paarden zoals hoort, maar twee eten uit de ruif en de derde kijkt de andere kant op, dat is weer ongebruikelijk. En het open stukje met het zogenaamde 'zieltje' is niet te zien. Hoe erg zijn deze ogenschijnlijke onzorg vuldigheden? Anders gezegd: moet het voor een hoge waardering echt gaan om een honderd procent katholieke boer? Wij hou den het erop dat deze Calissendorff tijdens vakanties in Zeeland getroffen is geweest door de mooie uitstraling van de in het zwart geklede jonge boer, met zijn blozende wangen, zijn zelfbewuste en schalkse blik. Dat heeft hij onthouden, evenals de broek stukken en keelknopen. Door de rest wat donker te houden vallen deze zaken nog meer op. Vrijheid van de schilder! Het blijft een aantrekkelijk schilderij! Hester van Rees Wellicht kennen de oudsten onder ons nog de fotozaak van Fidelis Franciscus de Soo mer. Het echtpaar De Soomer was vanuit Antwerpen bij het begin van de eerste wereldoorlog in 1914 naar Goes gevlucht. De Soomer vond onderdak bij de familie Weezepoel, die een fietsenwinkel had in de Wijngaardstraat. Met geleend geld begon De Soomer een fotowinkel. De winkel viel op door fotoportretten van de vrouw van De Soomer, een aparte, mondaine verschij ning in het plattelandse Goes van begin twintigste eeuw. Onderstaande foto's van haar komen uit de nalatenschap van Nel Steendam-Weezepoel, die de portretten weer geërfd heeft van een oudtante. Afb. 1 en 2. Portretten van Anna Seraphina de Soomer. (Collectie gemeentearchief Goes.) 20

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2017 | | pagina 22