Des Levens Lot
Frits de Kaart
Soms kom je een aardig stukje historie
tegen. En dat hoeft niet altijd bij een ar
chiefdienst te zijn. Als moderator van de fa-
cebookpagina Rondje Goes kreeg ik contact
met de achterkleindochters van Martinus
Schipper (roepnaam Tinus). In 1893 als
landarbeiderszoon in 's-Heer Hendrikskin
deren geboren. In de jaren zestig van de
twintigste eeuw heeft hij zijn persoonlijke
herinneringen opgeschreven. Zijn achter
kleindochters kregen het boekje in handen
en besloten het in eigen beheer uit te geven
onder de titel Des Levens Lot.
Op 30 januari 1893 werd Martinus Schip
per^ geboren in 's-Heer Hendrikskinderen,
toen nog behorende tot de gemeente 's-Heer
Arendskerke,2) als zoon van Cornelis
Hubrecht Schipper3) en Cornelia Saaman.4)
Zijn geboortehuis staat er nog steeds, aan
de Oude Rijksweg 40 in 's-Heer Hendriks-
kinderen.^ Hij ging in 1898 op zijn vijfde
jaar naar de christelijke school in dit
dorp. Het oude schoolgebouw is nog steeds
aanwezig.6) Zijn vader was landarbeider in
de Goese Polder.7) In 1906 - op de leeftijd
van dertien jaar verliet hij de school om
aanvankelijk, net als zijn vader, landarbei
der te worden. De eerste dag moest hij met
de bietenspade suikerbieten uit de zware
kleigrond spitten. Tinus was vermoedelijk
te fijn gebouwd voor dit zware werk, want
huilend en doodmoe kwam hij na de eerste
dag thuis. Het was al snel duidelijk dat dit
werk niet geschikt was voor hem.8)
Fotograaf Magielse
Eind 1907 begon hij als leerling-fotograaf
bij fotograaf Magielse in de Lange Vorst-
straat in Goes.9) Het pand van Magielse is
inmiddels verdwenen, maar stond op de
plaats waar tot voor kort modehuis Berco
gevestigd was. Magielse was een bekende
verschijning in Goes. Hij genoot ook enig
landelijk aanzien. Een deel van zijn werk
zaamheden bestond uit het fotograferen
van gedetineerden in verschillende gevan
genissen. Daarvoor reisde hij per trein het
hele land af. Vaak was hij dan alleen in de
weekends thuis. Zijn woonhuis was tevens
zijn atelier.
Het waren de eerste jaren van de fotogra
fie. Op glasplaten werden negatieven ge
maakt. Een fotograaf was in die tijd meer
een kunstenaar en liet dat ook graag zien.
Vaak waren ze gekleed met een grote vlin-
derstrik, een cape of een hoed en hadden ze
een gecoiffeerd kapsel of een zwierige snor.
Dit alles gaf hen een artistieke uitstraling.
Het nemen van een foto was ook een
kunstzinnig werkje. Personen moesten stil
blijven staan en gehuld onder een grote
doek achter een camera op statief deed de
fotograaf zijn werk. Daarna werden met
een speciale pen oneffenheden weggewerkt,
of zoals men het noemde, geretoucheerd.
Tegenwoordig met de digitale fotografie
Afb. 1. Omslag van het boek Des Levens
Lot met foto van Martinus Schipper. (Foto
familiearchief Schipper.)
2