het zien van een tros (meertouw) van een boot waarop ze meezeilde en waar het zon licht op scheen. Wat kun je daarmee doen was de vraag die ze zich stelde? Zo kwam ze ook bij andere materialen, perspex bijvoor beeld, dat een belangrijke rol speelt in deze expositie. Bij het zoeken naar vormen was de Frans-Hongaarse kunstenaar Vasarely, die voorwerpen uit het dagelijkse leven abstraheerde voor haar een inspiratiebron. In deze expositie zijn vierkanten te zien, bijzonder gerangschikt, draaiende kubussen, cirkels, torens die als het ware de hemel in reiken..., vaak van perspex maar ook van staal. Vaak in sterke kleuren geschil derd. Daarin of daartussen of eromheen kant in kleuren die in balans zijn met de kleuren van het kader waarin ze zijn gevat. Bijzonder vond ik de gekantkloste band die als een dna-formule gewikkeld was rond een koker. Heel apart, heel mooi, heel evenwich tig. En zo wil ze het ook. Ze is altijd op zoek naar balans, rechte lijnen en geen tierlan tijnen. Maar ook de sterke kleuren van het materiaal waarop het gekleurde kantwerk weer aansluit, zijn van belang. Zoals ze zich liet ontvallen: Vóel de warmte, dat ben ik...! Ze verwerkt kant niet alleen op de klas sieke manier. Ook garens, zelfs ijzergaren gebruikt ze, die ze rangschikt of vlecht... Daar werkt ze tegenwoordig zelfs het liefst mee. In haar openingwoord liet de kunstenares weten dat kunst niet zonder de juiste omge ving kan waarin ze tot haar recht komt. Daar was ze hier zeer over te spreken. Ze prees daarbij conservator Koen van Rooijen. De gekozen kleuren van de vitrines vond ze geweldig. Ook de stellages voor sommige stukken vond ze heel interessant. Het was erg prettig samenwerken. Te zien tot en met 29 oktober. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2017 | | pagina 29