SCHOOL
REGLEMENT
(jeen Kind mag, zonder verlof, uit de Schoolblijven.
Geen Kind mag te laat School komen.
Elk Kind moet gewasfehen, gekamd, en zuiver ge
kleed zijn.
Een Kind moet vriendelijk en beleefd zijn, jegens ie
der een.
C)p School moet men ftil zijn, en niemand ftoren.
Men moet oplettend zijn, wanneer anderen leeren, en
onthoudenwat men in de Schoolboekjes- leestof
van den Meester hoort.
JVlen moet zijne Boeken en Papieren zuiver bewaren.
Men moet niet vragenom naar buiten tc gaandan
wanneer het volltrckt noodig iscn dan ook ter-
ftond weer binnen komen.
Men mag nooit liegen.
Wanneer men iets vindtmoet men het bij den Mees
ter brengen.
De Kinderen moeten met orde uit de School gaanen j Schoolregelement
zich op de liraat of bij den weg vreedzaam en ze- 1874.
dig gedragen.
Hoe kijkt hij tegen het huidige onderwijs
aan? De kinderen, onderwijs en de houding
van de ouders.... alles is veranderd.
Kinderen ervaren thuis vaak onvoldoende
rust, veiligheid en structuur. Veel zaken
worden in het bijzijn van kinderen bespro
ken, ook over de leerkrachten. Kinderen
mogen te veel, zien te veel, ook zaken
waaraan ze pas veel later aan toe zijn.
Ze krijgen veel indrukken die ze nog niet
kunnen verwerken. Dat heeft invloed op
de leerprestaties, maar ook op het sociale
gedrag.
Vroeger was het gespannen of nerveuze kind
een reden om eens verder te kijken naar
bijvoorbeeld de thuissituatie. En je maakte
gebruik van de kracht van herhaling om
de kinderen toch daar te krijgen waar ze
moesten komen. Nu zijn achterstanden of
asociaal gedrag reden voor nader professi
oneel onderzoek. Er kan veel meer ontdekt
worden bij het kind. Bij de overbelaste
leerkrachten is Remedial Teaching een
onmisbare steun om kinderen te helpen.
Dat ziet hij als een grote vooruitgang.
De tijden zijn veranderd, maar belang
stelling, stimulering en waardering voor
de inzet van het kind, naast orde, rust en
regelmaat blijven de ingrediënten voor een
positieve ontwikkeling.
29