SCHOOL REGLEMENT (jeen Kind mag, zonder verlof, uit de Schoolblijven. Geen Kind mag te laat School komen. Elk Kind moet gewasfehen, gekamd, en zuiver ge kleed zijn. Een Kind moet vriendelijk en beleefd zijn, jegens ie der een. C)p School moet men ftil zijn, en niemand ftoren. Men moet oplettend zijn, wanneer anderen leeren, en onthoudenwat men in de Schoolboekjes- leestof van den Meester hoort. JVlen moet zijne Boeken en Papieren zuiver bewaren. Men moet niet vragenom naar buiten tc gaandan wanneer het volltrckt noodig iscn dan ook ter- ftond weer binnen komen. Men mag nooit liegen. Wanneer men iets vindtmoet men het bij den Mees ter brengen. De Kinderen moeten met orde uit de School gaanen j Schoolregelement zich op de liraat of bij den weg vreedzaam en ze- 1874. dig gedragen. Hoe kijkt hij tegen het huidige onderwijs aan? De kinderen, onderwijs en de houding van de ouders.... alles is veranderd. Kinderen ervaren thuis vaak onvoldoende rust, veiligheid en structuur. Veel zaken worden in het bijzijn van kinderen bespro ken, ook over de leerkrachten. Kinderen mogen te veel, zien te veel, ook zaken waaraan ze pas veel later aan toe zijn. Ze krijgen veel indrukken die ze nog niet kunnen verwerken. Dat heeft invloed op de leerprestaties, maar ook op het sociale gedrag. Vroeger was het gespannen of nerveuze kind een reden om eens verder te kijken naar bijvoorbeeld de thuissituatie. En je maakte gebruik van de kracht van herhaling om de kinderen toch daar te krijgen waar ze moesten komen. Nu zijn achterstanden of asociaal gedrag reden voor nader professi oneel onderzoek. Er kan veel meer ontdekt worden bij het kind. Bij de overbelaste leerkrachten is Remedial Teaching een onmisbare steun om kinderen te helpen. Dat ziet hij als een grote vooruitgang. De tijden zijn veranderd, maar belang stelling, stimulering en waardering voor de inzet van het kind, naast orde, rust en regelmaat blijven de ingrediënten voor een positieve ontwikkeling. 29

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2017 | | pagina 31