schets. Als een voorbeeldige neutrale
biograaf hield hij afstand tot zijn studie-ob
ject. Een bijzondere affectie tot Kimpe, of
tot diens werk, verklaarde Van Driel niet te
hebben. Destijds (in de zestiger jaren) vond
de schrijver het werk nog wel boeiend, doch
over de schilderijen had en heeft hij geen
speciale mening. Sommige werken waren
interessant, vooral het vroege werk. Hier
spreekt niet de liefhebber die uit blinde
verering voor een schilder zich op diens
levensloop heeft gestort, en zo hoort het ook.
Verrassend is dan de uitgave in september
2017 van Het leven van Jezus in Veere en
omstrekendoor Reimond Kimpe. Bij zijn
onderzoek naar de schilder is Van Driel
op een complete reeks tekeningen van
het leven van Jezus door Kimpe gestoten.
Kimpe, die slechts af en toe religieus werk
maakte, kwam tot deze reeks toen hij,
wegens zijn NSB-gezindte gedurende de
eerste jaren van de oorlog, vanaf de bevrij
ding gevangen zat. Zoals zovelen werd
hij geïnterneerd, in zijn geval eerst in het
Militair Hospitaal te Middelburg dat als
kamp diende. Na een korte episode in het
Middelburgse gasthuis of een noodhospitaal
aldaar, zat hij zijn internering verder uit in
het NSB-kamp De Witte Driehoek in Rilland-
Bath. In deze korte periode dat hij ziek in
het gasthuis of noodhospitaal in Middelburg
verbleef, maakte Kimpe de reeks tekenin
gen. In februari 1946 volgde voorlopige
vrijlating met huisarrest.
De tekeningen op klein formaat en op
matig papier zijn meestal eerst met potlood
opgezet, en later met pen overgetrokken.
Het zijn er 91, waarvan er veertien dienen
als Kruiswegstaties. Van Driel moet gevallen
zijn voor de primitieve stijl van de tekenin
gen, voor het merkwaardige feit dat Kimpe
zijn bijbelse scènes in en rond Veere plaatst,
en dat de tekeningen worden bevolkt door
Walcherse boeren, matrozen en als Duitse
Wehrmachtsoldaten geklede Romeinen. De
tekeningen doen onwillekeurig denken aan
striptekeningen, wat vermoedelijk ook de
bedoeling van Kimpe is geweest. Iemand die
een uitgave van deze tekeningen verzorgt,
moet een liefhebber van dit tekenwerk
van Kimpe zijn. De tekeningen hebben een
bepaalde gestileerdheid en naïviteit en
spreken erg aan door hun directheid. De
tekening van het bezoek van de engel aan
Jozef laat een huisinterieur zien met in een
bed op de achtergrond de maagd Maria. Aan
de muur hangt een klok, boven de deur een
driehoekig bordje met het Alziend oog van
God, en aan de muur twee kruisbeelden.
De bebaarde Jozef, gekleed in werkkiel met
plat petje op het hoofd, boogzaag over de
schouder en gereedschapskist op de andere
schouder, maakt aanstalten het huis op zijn
tenen lopend te verlaten. Wellicht wil hij
Maria achterlaten, maar dan grijpt de engel
in en verklaart de zwangerschap van Maria
aan Jozef (tekening 3). Van Driel heeft bij
iedere prent een eigentijds bijbelcitaat
geplaatst zodat elke prent te begrijpen is.
We mogen Van Driel dankbaar zijn dat hij
zich toch als liefhebber van Kimpe's werk
heeft laten kennen, althans voor dit deel
van diens werk, en dat hij de voorheen
onbekende collectie met de liefhebbers van
Kimpe's werk wil delen. Het is een zeer
prettig boekje, uitgegeven als nr. 17 in de
reeks Werken van het Koninklijk Zeeuwsch
Genootschap der Wetenschappen.
Frank de Klerk
48