schets. Als een voorbeeldige neutrale biograaf hield hij afstand tot zijn studie-ob ject. Een bijzondere affectie tot Kimpe, of tot diens werk, verklaarde Van Driel niet te hebben. Destijds (in de zestiger jaren) vond de schrijver het werk nog wel boeiend, doch over de schilderijen had en heeft hij geen speciale mening. Sommige werken waren interessant, vooral het vroege werk. Hier spreekt niet de liefhebber die uit blinde verering voor een schilder zich op diens levensloop heeft gestort, en zo hoort het ook. Verrassend is dan de uitgave in september 2017 van Het leven van Jezus in Veere en omstrekendoor Reimond Kimpe. Bij zijn onderzoek naar de schilder is Van Driel op een complete reeks tekeningen van het leven van Jezus door Kimpe gestoten. Kimpe, die slechts af en toe religieus werk maakte, kwam tot deze reeks toen hij, wegens zijn NSB-gezindte gedurende de eerste jaren van de oorlog, vanaf de bevrij ding gevangen zat. Zoals zovelen werd hij geïnterneerd, in zijn geval eerst in het Militair Hospitaal te Middelburg dat als kamp diende. Na een korte episode in het Middelburgse gasthuis of een noodhospitaal aldaar, zat hij zijn internering verder uit in het NSB-kamp De Witte Driehoek in Rilland- Bath. In deze korte periode dat hij ziek in het gasthuis of noodhospitaal in Middelburg verbleef, maakte Kimpe de reeks tekenin gen. In februari 1946 volgde voorlopige vrijlating met huisarrest. De tekeningen op klein formaat en op matig papier zijn meestal eerst met potlood opgezet, en later met pen overgetrokken. Het zijn er 91, waarvan er veertien dienen als Kruiswegstaties. Van Driel moet gevallen zijn voor de primitieve stijl van de tekenin gen, voor het merkwaardige feit dat Kimpe zijn bijbelse scènes in en rond Veere plaatst, en dat de tekeningen worden bevolkt door Walcherse boeren, matrozen en als Duitse Wehrmachtsoldaten geklede Romeinen. De tekeningen doen onwillekeurig denken aan striptekeningen, wat vermoedelijk ook de bedoeling van Kimpe is geweest. Iemand die een uitgave van deze tekeningen verzorgt, moet een liefhebber van dit tekenwerk van Kimpe zijn. De tekeningen hebben een bepaalde gestileerdheid en naïviteit en spreken erg aan door hun directheid. De tekening van het bezoek van de engel aan Jozef laat een huisinterieur zien met in een bed op de achtergrond de maagd Maria. Aan de muur hangt een klok, boven de deur een driehoekig bordje met het Alziend oog van God, en aan de muur twee kruisbeelden. De bebaarde Jozef, gekleed in werkkiel met plat petje op het hoofd, boogzaag over de schouder en gereedschapskist op de andere schouder, maakt aanstalten het huis op zijn tenen lopend te verlaten. Wellicht wil hij Maria achterlaten, maar dan grijpt de engel in en verklaart de zwangerschap van Maria aan Jozef (tekening 3). Van Driel heeft bij iedere prent een eigentijds bijbelcitaat geplaatst zodat elke prent te begrijpen is. We mogen Van Driel dankbaar zijn dat hij zich toch als liefhebber van Kimpe's werk heeft laten kennen, althans voor dit deel van diens werk, en dat hij de voorheen onbekende collectie met de liefhebbers van Kimpe's werk wil delen. Het is een zeer prettig boekje, uitgegeven als nr. 17 in de reeks Werken van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Frank de Klerk 48

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2017 | | pagina 50