maar eerder medelijden mee hadden. De
geallieerden installeerden zware kanon
nen buiten het dorp en begonnen daarmee
Schouwen-Duiveland, dat nog bezet was, te
beschieten. Ik keek begerig naar de mooi
glimmende grote koperen hulzen die na het
afvuren uit het kanon kwamen. Ik wilde
er graag een hebben. Dat mocht zei een
van de kanoniers. Hij zei: next one. Toen de
huls uit het slot van het kanon vloog, rende
ik er naar toe om hem op te vangen. De
kanonier gaf een grote schreeuw, maar het
was al te laat, de gloeiend hete huls zat aan
m'n handen geplakt. Mopperend heeft hij
me beetgepakt en m'n handen mét de huls
in een slootje ondergedompeld. Wat later
was het losgeweekt, m'n huid dus ook. De
betreffende huls staat nog steeds bij ons in
de gang.
Mijn vader wilde graag naar de nabijgele
gen veerhaven gaan kijken, want hij wist
dat er in het havengebouw een Duitse
post had gezeten. Misschien was daar
nog interressant materiaal te vinden. We
liepen met z'n drieën naar de veerhaven en
vonden in het gebouw nog wat handboeken,
een zakboekje van een marineman en nog
wat ander bruikbaar spul. Verrekijkers en
dergelijke waren al verdwenen.
Nu hadden we op de heenweg gezien dat
Engelse militairen allerlei bussen en
pakken op een hoop gooiden. Op de terug
weg was er vlakbij een enorme explosie.
We konden nog net wegduiken achter een
muurtje terwijl de grondkluiten ons om de
oren vlogen. Het bleek dat de militairen
allerlei springstof hadden verzameld en
dat tot ontploffing hadden gebracht. Ze
waren minstens zo hard geschrokken dan
wij en hadden geen mensen in de nabijheid
verwacht. Ook hier was het weer zo dat een
explosie dicht bij anders klinkt dan veraf. In
het dorp was het heel goed te horen geweest
en men had ons al afgeschreven.
Wordt vervolgd.
Noot:
1. Sytse Frederic Willem (Frits) Koolhoven (Bloemendaal,
11 januari 1886 - Haarlem, 1 juli 1946) was een
Nederlands auto-ontwerper, coureur, vliegtuigontwer
per en luchtvaartpionier. Hij richtte in 1926 de N.V.
Vliegtuigenfabriek Koolhoven op en ontwierp nieuwe
verrassende vliegtuigtypes, zoals de F.K. 41, een van
de eerste vliegtuigen met een geheel gesloten cabine.
Een belangrijk succes behaalde hij met de F.K. 51, een
militaire trainer waarvan er 161 werden gebouwd.
Een bijzonder opvallend ontwerp was de F.K. 55, een
jachtvliegtuig dat voorzien was van twee propellers
die tegen elkaar in draaiden (contrapropeller). Van
dit type presenteerde Koolhoven een model op ware
grootte op de Parijse luchtvaartsalon van 1936, maar
hij slaagde er niet in het geavanceerde toestel ook
werkelijk te bouwen. Meer succes had de F.K. 58,
Koolhovens laatste toestel dat in productie ging. Van
dit jachtvliegtuig werd een aantal verkocht aan de
Franse luchtmacht. (Bron: Wikipedia.)
39