maar eerder medelijden mee hadden. De geallieerden installeerden zware kanon nen buiten het dorp en begonnen daarmee Schouwen-Duiveland, dat nog bezet was, te beschieten. Ik keek begerig naar de mooi glimmende grote koperen hulzen die na het afvuren uit het kanon kwamen. Ik wilde er graag een hebben. Dat mocht zei een van de kanoniers. Hij zei: next one. Toen de huls uit het slot van het kanon vloog, rende ik er naar toe om hem op te vangen. De kanonier gaf een grote schreeuw, maar het was al te laat, de gloeiend hete huls zat aan m'n handen geplakt. Mopperend heeft hij me beetgepakt en m'n handen mét de huls in een slootje ondergedompeld. Wat later was het losgeweekt, m'n huid dus ook. De betreffende huls staat nog steeds bij ons in de gang. Mijn vader wilde graag naar de nabijgele gen veerhaven gaan kijken, want hij wist dat er in het havengebouw een Duitse post had gezeten. Misschien was daar nog interressant materiaal te vinden. We liepen met z'n drieën naar de veerhaven en vonden in het gebouw nog wat handboeken, een zakboekje van een marineman en nog wat ander bruikbaar spul. Verrekijkers en dergelijke waren al verdwenen. Nu hadden we op de heenweg gezien dat Engelse militairen allerlei bussen en pakken op een hoop gooiden. Op de terug weg was er vlakbij een enorme explosie. We konden nog net wegduiken achter een muurtje terwijl de grondkluiten ons om de oren vlogen. Het bleek dat de militairen allerlei springstof hadden verzameld en dat tot ontploffing hadden gebracht. Ze waren minstens zo hard geschrokken dan wij en hadden geen mensen in de nabijheid verwacht. Ook hier was het weer zo dat een explosie dicht bij anders klinkt dan veraf. In het dorp was het heel goed te horen geweest en men had ons al afgeschreven. Wordt vervolgd. Noot: 1. Sytse Frederic Willem (Frits) Koolhoven (Bloemendaal, 11 januari 1886 - Haarlem, 1 juli 1946) was een Nederlands auto-ontwerper, coureur, vliegtuigontwer per en luchtvaartpionier. Hij richtte in 1926 de N.V. Vliegtuigenfabriek Koolhoven op en ontwierp nieuwe verrassende vliegtuigtypes, zoals de F.K. 41, een van de eerste vliegtuigen met een geheel gesloten cabine. Een belangrijk succes behaalde hij met de F.K. 51, een militaire trainer waarvan er 161 werden gebouwd. Een bijzonder opvallend ontwerp was de F.K. 55, een jachtvliegtuig dat voorzien was van twee propellers die tegen elkaar in draaiden (contrapropeller). Van dit type presenteerde Koolhoven een model op ware grootte op de Parijse luchtvaartsalon van 1936, maar hij slaagde er niet in het geavanceerde toestel ook werkelijk te bouwen. Meer succes had de F.K. 58, Koolhovens laatste toestel dat in productie ging. Van dit jachtvliegtuig werd een aantal verkocht aan de Franse luchtmacht. (Bron: Wikipedia.) 39

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2018 | | pagina 41