DE ZEEUWSE STREEKDRACHTEN van baggeraars had toebehoord, met een grote naam in binnen- en buitenland die - volgens Koolhaas - een bizarre smaak hadden, realiseert ze zich dat het gaat om haar familiehuis. Het bijzondere familie huis, weggebombardeerd in 1944, heeft ze niet gekend maar ze is wel geregeld in het landhuis geweest aan de overkant van de weg, dat haar grootvader had laten bouwen. Ze heeft er vaak gespeeld, vele verhalen gehoord en het behoort nog steeds aan de familie. Ze vraagt zich af of zo'n plek die zo veel 'geest' moet hebben gehad tot leven gewekt en bewaard kan worden. Ze doet onderzoek in archieven, praat met mensen die nog persoonlijke ervaringen hebben met de familie en met dorpelingen. Ook omdat er zoveel correspondentie bewaard is gebleven tussen de familieleden en vele ansichtkaar ten over en weer zijn gestuurd, weet ze zich een beeld te vormen van de karakters en is ze in staat een boek te schrijven waarin de personen een gezicht krijgen. Gesprekken vinden plaats zoals ze gevoerd hadden kunnen zijn, zoals ze zelf tijdens de lezing zegt. Wat mij betreft is het inderdaad gelukt om de 'geest' van de plek tot leven te wekken! Een interessant en lezenswaardig boek. Hester van Rees Boekindruk: De Zeeuwse klederdrachten, handboek voor het maken van kleding Susan Bakx-Plasmans, Liza van der Heijden-van der Werff, Jolien Sturm-Francke, Jeanine Dekker, De Zeeuwse klederdrachten, handboek voor het maken van kleding, 2018. Uitgave van Stichting De Zeeuwse Streekdrachten uitgeverij Wbooks, 264 blz. met circa 300 afbeeldingen in kleur, ISBN 978-94-6258-25-38, verkoopprijs 39,95. Dit boek is het vervolg op het overzichts werk De Zeeuwse Streekdrachten 1800-2000, waarvan 4.000 exemplaren hun weg vonden naar de lezer. Keek die laatste publicatie terug op hoe kledingstukken en kostuums er door de eeuwen heen uitzagen, dit boek is een handboek geworden voor het maken van kleding. Dat klinkt gemakkelijker dan het was. Want met het verdwijnen van de traditionele kleermakers en de naaisters van jakken en schorten, verdwenen ook hun kennis en vaardigheden. Het was wel bekend dat gewerkt werd met vaste referentiepunten op het lichaam. De kleermaker nam de maten van zijn klant, schreef dat op een strookje krantenpapier en tekende aan de hand daarvan op de stof de verschillende onderdelen van het kledingstuk af. Alleen al het begin van dit proces was bijzonder. Maar hoe bijvoorbeeld met naald en draad door de zware kwaliteit stoffen van vroeger te gaan? Die werkwijze was het geheim van de kleermaker! Om Afb. 1. Omslag van het boek. 47

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2018 | | pagina 49