BEGANE GROND L Ingaug. 2. Hat. 3. Zitkamer. 1. Terras. 5. Eetkamer. 6. Kamer, 7. Keuken. Dienkamer. 9. Waschliok. U>. Schuur. Afb. 6. Plattegrond van de benedenverdieping van het herenhuis en de pachterswoning van 't Hof de Dierik. (Uit: J.H.W. Leliman en K. Sluyterman, Het Moderne Landhuis in Nederland.) 17 november 1925. Het werk werd daarbij gegund aan de aannemers J. la Grand en J.M. Verheijke uit Hoedekenskerke, voor een bedrag van 10.270,-. De firma D. van Maris uit Kapelle had ook weer ingeschre ven, maar vroeg 430,- meer.7) De schuur is geheel in de stijl van de overige gebouwen gebouwd. In de Tweede Wereldoorlog werd 't Hof De Dierik bij de bevrijding in oktober 1944 zwaar geraakt. Zowel het woongedeelte als de bedrijfsgebouwen kregen verschillende voltreffers in daken en muren. Na de oorlog is alles in oude luister hersteld. Tijdens de Watersnoodramp van 1953 zijn de gebou wen onder water komen te staan, behalve het herenhuis, dat net iets hoger ligt en waarvan alleen de kelder volliep. Naast De Dierik was een boomgaard met appel- en perenhoogstammen. Daaronder stonden struiken met rode bessen en kruis bessen. Als windscherm diende een rij hoge populieren. Adriaan Tak van Poortvliet hield er van om daar te wandelen.® De boomgaard was niet de enige beplanting. Het voornaamste was de tuin, die gelijk tijdig met de bouw van het landhuis werd aangelegd. Daarvoor werd een man van naam aangezocht; Dirk F. Tersteeg was in die tijd een van de voornaamste tuinarchi tecten. Tersteeg had al verschillende projec ten uitgevoerd met de gebroeders Baanders en ook voor de familie Tak van Poortvliet was hij geen onbekende. Hij had immers al een tuin ontworpen in Amsterdam voor de zwager van Adriaan. Tuinaanleg: de Architectonische Stijl en Dirk F. Tersteeg In Nederland was het eind negentiende eeuw gebruikelijk om bij de bouw van een landhuis of villa de tuin aan te leggen in landschapsstijl, de zogenaamde Engelse tuin. Het waren parkachtige tuinen zonder strakke lijnen, die een natuurlijke indruk moesten maken. In het buitenland, vooral in Engeland, kreeg men in die tijd echter steeds meer de opvatting dat de tuin een harmonieus geheel moest vormen met het huis. Deze zogenaamde Architectonische Tuinstijl ging uit van geometrische vormen. Langzaamaan kreeg deze stroming meer invloed in Nederland. Een van de tuinarchitecten die 26

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2018 | | pagina 28