BEGANE GROND
L
Ingaug.
2.
Hat.
3.
Zitkamer.
1.
Terras.
5.
Eetkamer.
6.
Kamer,
7.
Keuken.
Dienkamer.
9.
Waschliok.
U>.
Schuur.
Afb. 6. Plattegrond van de benedenverdieping van het herenhuis en de pachterswoning van 't
Hof de Dierik. (Uit: J.H.W. Leliman en K. Sluyterman, Het Moderne Landhuis in Nederland.)
17 november 1925. Het werk werd daarbij
gegund aan de aannemers J. la Grand en
J.M. Verheijke uit Hoedekenskerke, voor
een bedrag van 10.270,-. De firma D. van
Maris uit Kapelle had ook weer ingeschre
ven, maar vroeg 430,- meer.7) De schuur is
geheel in de stijl van de overige gebouwen
gebouwd.
In de Tweede Wereldoorlog werd 't Hof De
Dierik bij de bevrijding in oktober 1944
zwaar geraakt. Zowel het woongedeelte als
de bedrijfsgebouwen kregen verschillende
voltreffers in daken en muren. Na de oorlog
is alles in oude luister hersteld. Tijdens de
Watersnoodramp van 1953 zijn de gebou
wen onder water komen te staan, behalve
het herenhuis, dat net iets hoger ligt en
waarvan alleen de kelder volliep.
Naast De Dierik was een boomgaard met
appel- en perenhoogstammen. Daaronder
stonden struiken met rode bessen en kruis
bessen. Als windscherm diende een rij hoge
populieren. Adriaan Tak van Poortvliet hield
er van om daar te wandelen.®
De boomgaard was niet de enige beplanting.
Het voornaamste was de tuin, die gelijk
tijdig met de bouw van het landhuis werd
aangelegd. Daarvoor werd een man van
naam aangezocht; Dirk F. Tersteeg was in
die tijd een van de voornaamste tuinarchi
tecten. Tersteeg had al verschillende projec
ten uitgevoerd met de gebroeders Baanders
en ook voor de familie Tak van Poortvliet
was hij geen onbekende. Hij had immers al
een tuin ontworpen in Amsterdam voor de
zwager van Adriaan.
Tuinaanleg: de Architectonische Stijl
en Dirk F. Tersteeg
In Nederland was het eind negentiende
eeuw gebruikelijk om bij de bouw van een
landhuis of villa de tuin aan te leggen in
landschapsstijl, de zogenaamde Engelse
tuin. Het waren parkachtige tuinen zonder
strakke lijnen, die een natuurlijke indruk
moesten maken.
In het buitenland, vooral in Engeland,
kreeg men in die tijd echter steeds meer
de opvatting dat de tuin een harmonieus
geheel moest vormen met het huis. Deze
zogenaamde Architectonische Tuinstijl ging
uit van geometrische vormen. Langzaamaan
kreeg deze stroming meer invloed in
Nederland. Een van de tuinarchitecten die
26