ervaren. Ze zouden die later wel willen overnemen. Er worden mooie close-upbeel- den getoond. Eén jongen spreekt duidelijk uit dat hij met zijn klasgenoten nooit iets deelt van de varkenshouderij. Ze begrijpen het helemaal niet. Als hij verdrietig is, gaat hij naar zijn kleine varkentjes toe. Dan blijft hij er een tijdje en voelt hij zich weer beter. Als de varkentjes weggehaald worden en hij de lege stal ziet, heeft hij het er moeilijk mee, al zet hij zich erover heen. De tweede boerenzoon is wat harder. Je ziet hem flink achter een aardappelrooimachine lopen om verloren aardappelen op te rapen, en geïnte resseerd toekijken hoe zijn vader een haan slacht. De derde jongen zie je in de boom gaard van zijn vader die vol in de bloesem staat. Hij realiseert zich wat een onweersbui kan doen. Het werk van maanden kan in één klap vernietigd zijn, al kun je met een hagelkanon proberen dat te voorkomen. Het meisje is een kind van twee werelden. Ze hebben thuis 450 schapen en zij heeft 55 flesjes nagellak. Alle vier kinderen zijn op de boerderij opge groeid en ze voelen zich er thuis. Een van hen zegt dat hij als vierde generatie de boer derij wil voortzetten. Behalve die gevoelens komen echter weinig gedachten naar voren over de redenen die maken dat de jongens en het meisje de boerderij willen voortzetten of misschien juist niet. Geen gedachten over technische mogelijkheden die ze willen gebruiken, over het nog kunnen vinden van een bestaan als agrariër of veeteler. Over varkenspest die de toekomst een andere richting kan geven. Over het mooie een bij drage te leveren aan de voedselproductie... Informatie die ook jongeren van die leeftijd best oppikken. Dat maakt de film niet sterk. Het gedicht dat aan de film vooraf ging, liet zien dat het boerenleven verder reikt dan een persoonlijk bestaan. Eeuwen van gewor teld zijn in het land. Ondanks alles ploegt de boer voort. Een mooie slogan uit de jaren zestig, zeventig van de vorige eeuw. Maar desondanks zijn toch al veel boeren gestopt en zijn er kinken in de kabel van de conti nuïteit. Laten we hopen dat boeren ondanks alle negatieve ontwikkelingen er toch in slagen hun bedrijf voort te zetten, voor de boeren en voor ons culturele landschap! Hester van Rees Generation Bronnen: De documentaire Ceres won de PZC-vakjuryprijs tijdens het Filmfestival Film by the Sea in Vlissingen, september 2018. Ceres, documentaire door Janet van den Brand, 2018. https://www.filmbythesea.nl/voorstellingen/ceres 50

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2018 | | pagina 52