MARLIES ALLEWIJN m -■ Afb. 2. Omslag van het boek. houdt spreekbeurten door het hele land en noemt zichzelf activiste. Ze komt op voor ongehuwde moeders en voor de positie van dienstbodes. Ze pleit voor een gedwongen huwelijk en voor het vrijgeven van prostitu tie. Het huwelijk zou vrouwen beschermen. De dienstbodes zouden beschermd worden tegen hun broodheren wanneer zij terecht konden bij prostituees. Lokerse sluit zich bij geen enkele beweging voor vrouwenemancipatie aan. Haar optre dens wekken bij velen weerstand op. En haar verschijning in het land blijft opzien baren. Ze doet nooit afstand van haar klederdracht en ze spreekt met een zwaar Zeeuws accent. Naar aanleiding van haar inzet wordt de wet Loeff (waarin vaderschap en alimentatie wordt geregeld) aangenomen. De wereld van vandaag ziet er dan wel anders uit dan de tijd waarin Lokerse leefde, maar de problematiek rondom machtsmis bruik is geenszins verdwenen. Denk bijvoor beeld aan de recente me-too-discussie. Dat maakt het boek nog steeds actueel, en dus ook geschikt voor jongvolwassen lezers. Een groot deel van het boek speelt zich af in Yerseke en Goes, op plaatsen waar we nog steeds kunnen lopen, al zijn soms de bestemmingen van de panden veranderd. Dat maakt dat het boek voor je gaat leven. Uiteraard betreft het hier een roman, de historische personages worden sprekend en denkend opgevoerd en zo moet het boek ook beoordeeld worden. Het is geen wetenschap pelijke studie naar Neeltje Lokerse. Het is een fijn en prettig leesbaar boek over een heel bijzonder vrouwenleven, dat niet voor niets is genomineerd voor de Zeeuwse Boekenprijs. Manda Heddema J Ld jLiij^lHiurik "r-srlk-jl sun lvti iinn i.-a s.. hjniLfii J Kin si l.n"jc 52

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2018 | | pagina 54