Boekindruk: Cultuur wordt kultuur, culturele collaboratie in Zeeland Cultuur wordt Kultuur, culturele collaboratie in Zeeland, door Lo van Driel, 360 pagina's, Den Boer/ De Ruiter, Vlissingen, 2018, ISBN 9789079875849, prijs 25,50. In november 2018 verscheen van Lo van Driel Cultuur wordt Kultuur. Culturele collaboratie in Zeeland, een ruim 300 pagina's tellend boek, uitgegeven door Den Boer/De Ruiter, waarin hij ons aan de hand neemt voor een ontdekkingsreis in het culturele leven in Zeeland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op YouTube kan men tegenwoordig docu mentaires over het dagelijks leven tijdens de jaren 1940-1945 bekijken, naast filmpjes gemaakt door de filmdienst van bijvoorbeeld de NSB. Komt in de documentaires vooral een beeld naar voren van aanvankelijke aanpassing aan het leven van de gewone burger in bezettingstijd, gevolgd door een strijd om te overleven, in de filmpjes van de NSB gaat het vooral om de zegeningen van het nationaalsocialisme, waaronder in het zwart marcherende Nederlanders, die regelmatig de gestrekte rechterarm aan den volke tonen. Het lezen van de commen taren van kijkers bij die beelden is vaak onthutsend. Het nationaalsocialistische gedachtegoed blijkt nog steeds springlevend te zijn. Mussert wordt verafgood. Heel vaak treft men bij de filmpjes daarom de mede deling aan, dat het niet meer mogelijk is om commentaar te leveren. Je zou kunnen zeggen, dat Van Driel's boek vergeleken kan worden met deze films en filmpjes. Hij maakt namelijk onthutsend duidelijk hoe geslepen de bezetter het culturele leven ging domineren. Daarvan krijgen we een indringend en gevarieerd beeld voorgeschoteld. Zoals we van Van Driel gewend zijn, laat het onderzoek in archieven en literatuur niets te wensen over. De bezettingstijd verdeelt men vaak in drie periodes, stadia waarin het Duitse bestuur onder invloed van binnen- en buitenlandse ontwikkelingen van karakter veranderde. En voor alle duidelijkheid: dat was op alle terreinen van het dagelijks leven, dus ook op dat van de cultuur. In de eerste fase, van mei 1940 tot in de vroege zomer van 1941, kreeg de Nederlandse bevolking de gelegenheid om het nationaalsocialisme en de Nieuwe Orde onder Duitse leiding te aanvaarden. De bezetter vroeg een loyale houding van de burgers en van de pers. Verder werd de aanpassing van het beleid en de instellingen gestimuleerd. Afgedwongen aanpassingen kwamen nauwelijks voor, al hadden kranten, radio, de politieke partijen en de vakbewe ging een nieuwe taak opgelegd gekregen. De tweede periode begon eind juni 1941 en eindigde omstreeks het midden van 1943. Het ging toen om gedwongen nazificatie. Door tegenwerking, stakingen en verzet was het Duitse bestuur tot een koerswijziging gekomen. Het zag in dat de meerderheid van de bevolking het nationaalsocialisme niet vrijwillig accepteerde. Een loyale houding van de pers en allerlei instituten was niet meer voldoende. De derde fase, vanaf midden 1943, was de tijd van roof en repressie tot de bevrijding kwam. In die tijd stonden niet meer de Nederlandse situatie en de nazificatie cen traal. Het ging om het lot van Duitsland - de nederlaag aan het oostfront en de angst voor het communisme - en het voltooien van de antisemitische politiek. In de eerste twee fasen was er sprake van het nazificeren van de cultuur. In de derde fase was dat niet meer aan de orde en bleef slechts de 'K' van cultuur overeind. Heel subtiel sprak men van meet af aan van de Kultuurkamer en niet van Cultuurkamer. Want ook op cultureel gebied was er aanvan kelijk sprake van een vriendelijke houding van de Duitsers, waarin na verloop van tijd de touwtjes steeds strakker werden aangehaald. Van vrije uitoefening van culturele activiteiten in de (beeldende) kunst, op toneelgebied en in het filmwezen naar het aanmelden van kunstenaars bij de Kultuurkamer en het verbieden van films en toneelstukken. 49

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2019 | | pagina 51