Maar ze waren ook vertrouwd met het
melodieus rock-jargon en brachten een stevig
stukje muziek onder leiding van sologitarist
Dook Kopmels, kweekscholier te Vlissingen.
Favorieten van de groep waren Cliff Richard
en The Shadows.
In Goes waren toen ook The Blackjacks
actief, met daarin een andere, toekomstige
veteraan: Cees de Jonge, later onder meer te
horen op platen van Dimitri van Toren. De
Jonge: Met 14 jaar speelde ik al in een kroeg
in Terneuzen, van 9 tot 2 uur! En het publiek
maar dansen....
De Jonge zat ook in de tussen ongeveer 1965
en 1967 opererende blues- en folkgroep Soft
Boiled Eggs, één van de inspiratiebronnen
voor een toen pas nog ontluikende muzi
kant: Peter Wessel (Home of Brew, Mooch,
Karma Repair Kit, The Serial, Dreams Die
First?), die zich in recente jaren nog heeft
ontwikkeld tot dialectzanger.
Molukkers
Voor Zeeuwse Indo-rock moest je vooral in
Vlissingen zijn, bakermat van The Javelins
en The Sharks - maar ook dat waren eerder
gemengde Indisch-Moluks-Surinaamse
orkestjes dan pure Indo-bands. En het
waren de Molukkers die 's zondags in de
kerk kwamen spelen, die voor Jan Blok
halverwege de jaren vijftig de eerste stimu
lans vormden om muziek te gaan maken.
Toen hij hen op twaalfjarige leeftijd coun-
trymuziek hoorde spelen, besloot hij een
gitaar aan te schaffen met de 25 gulden die
hij bezat.
Eén van de Molukse orkesten die in vele
Zeeuwse zalen speelden, was Suara Maluku.
A. (Bram) Berhitu speelde gitaar en zong
in dit orkest. Zijn zoon Sam was vanaf
1970 tot heden zeer actief in de Zeeuwse
popscene, als gitarist in vele bands. De band
van zijn vader bestond al in Indonesië en
reisde daar de over het hele land verspreide
Molukse gemeenschappen af. Berhitu: Het
repertoire bestond uit Molukse traditionals
met een hawaiian sausje. Na het uitroepen
van de RMS, de Molukse republiek, kwam
de RMS-top met een deel van de Molukkers
naar Nederland. Ook Suara Moluku kwam
op verzoek van één van de RMS-kopstukken
naar Nederland. Dat was op politieke
gronden. Het orkest zou hier overal optreden
en geld voor de Molukse zaak verdienen.
Suara Maluku speelde inderdaad overal in
Nederland, zoals in Hotel des Indes in Den
Haag. Ook in België traden ze op. In Zeeland
speelden ze onder meer in het Schuttershof
in Goes, de Middelburgse schouwburg
en het Concertgebouw in Vlissingen. Ze
speelden dus niet alleen voor een Moluks,
maar ook voor een algemeen publiek, aldus
Sam Berhitu. Pas omstreeks 1964 is Suara
Maluku door allerlei omstandigheden uit
elkaar gegaan.
Door een gril van het lot was Sam Berhitu
de laatste jaren van Bloks leven diens
buurman in Kloetinge. De ouder wordende
rocker vertoonde in deze periode een steeds
excentrieker gedrag, waarover vele verha
len de ronde deden en doen, die buiten het
kader van dit artikel vallen.
Afb. 2. Kees Martens van The
Rockets (uiterst rechts op de
foto) hanteerde ook de bas bij
The Rolling Thunders. Deze
opname is gemaakt tijdens
een optreden vóór het Goese
stadhuis, t.g.v. de Fruitweek
1962.
16