De volgende middag kwamen er weer auto's en die brachten Kees en zijn reisgenoten naar Enschede. Daar werden ze onderge bracht in een textielfabriek. Ze moesten er eerst douchen, daarna werden ze door een dokter onderzocht en kregen ze hun kleren terug nadat die ontluisd waren. Mensen die er al langer waren vertelden dat het maanden kon duren voordat men naar huis mocht, maar dat gold als regel niet voor mensen uit de zuidelijke provincies, die eerder bevrijd waren. De volgende dag werden namen afgeroepen van een groep die met een bus via Zevenaar naar het zuiden zou gaan. Ook de naam van Kees van de Vrie was daarbij. De bus kwam in Zevenaar aan en Kees verbleef daar een paar dagen bij enkele paters. Daarna ging de reis verder naar Nijmegen. Het leek erop dat ze daar geruime tijd zouden moeten verblijven tot verder vervoer geregeld was. Echter, ineens kwam een vrachtwagenchauf feur binnen die naar Den Bosch ging en nog wel wat passagiers mee wilde nemen. Van die gelegenheid maakte ook Kees van de Vrie gebruik. In Den Bosch aangekomen meldde hij zich bij de chef van de repa triëring en die zorgde ervoor dat hij nog diezelfde middag met een repatriëringstrein mee kon naar Bergen op Zoom. Daar wachtte een feestelijk onthaal en ze werden ondergebracht in een schoolgebouw waar ze een bad konden nemen en er werd een maaltijd opgediend. Het was een nacht zonder veel slaap, steeds gingen de gedachten uit naar wat Kees thuis aan zou treffen. Hij had immers al lange tijd geen contact meer gehad met familie of vrienden. Zou iedereen nog in leven zijn en was alles niet verwoest? Om half zes op eerste Pinksterdag, 20 mei 1945, stond iedereen op. Om half zeven zou Afb. 7. Schuilkelder bij luchtaanvallen, Brommygruen Wilhelmshaven, Luftschutzbunker 2. (Foto: F Laup.) 8

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2019 | | pagina 10