tweede helft van de twintigste eeuw is dus het aantal gemeenten in onze provincie meer dan gehalveerd! Bestuurlijke schaalvergroting bleef niet beperkt tot gemeenten maar zien we bijvoorbeeld ook bij Waterschappen (één provinciaal waterschap Scheldestromen), grote zorginstellingen en fusies binnen het onderwijs zoals recent het voortgezet onder wijs in Zeeuws-Vlaanderen. De Bevelandse herindeling in vergelijking met Nederland De bestuurlijke schaalvergrotingen die we binnen Zeeland zien, zien we ook in de rest van Nederland, sterker nog, in het grootste deel van de Europese Unie. Door allerlei ontwikkelingen en vooral de versnelling van het verstedelijkingsproces kwam het accent sterk te liggen op de ruimtelijke ordening en de problematiek van de grote gemeenten. Dit leidde in de daarop volgende periode tot een streeksgewijze aanpak van herindelin gen, zoals in Zeeland en Zuid-Holland in de jaren zestig en in de jaren zeventig in onder andere Noord-West-Overijssel, het Land van Heusden en Altena en de Zaanstreek. Het aantal gemeenten daalde toen met ruim 70. En ook daarna zette dit proces zich voort. Er zijn in deze periode ook nog enkele nieuwe gemeenten ontstaan namelijk: Dronten, Lelystad, Almere, Zeewolde, Bonaire, St. Eustatius en Saba. Hoe ziet het er dan uit als we provincies vergelijken? Dan zien we dat Groningen, Flevoland en Drenthe nog minder gemeenten hebben dan Zeeland. Maar er kwam ook verzet tegen deze alsmaar verder oprukkende schaalvergro ting. Inspelend op de ontevredenheid van de bevolking, pleitte Pim Fortuyn in 2002 in zijn verkiezingsprogramma voor het afschaffen van de herindelingen. Het kabinet Balkenende I kwam hem hierin tegemoet. Sindsdien kunnen gemeentelijke herindelin gen niet langer van bovenaf worden opge legd. In het huidige beleid mogen gemeenten alleen opnieuw worden ingedeeld als de betrokken gemeenten dit zelf hebben goedgekeurd. De vermindering van het aantal gemeenten betekent dat het gemiddeld aantal inwoners per gemeente sterk is toegenomen. In 1900 telden 918 gemeenten, ruim 80 procent, nog minder dan 5.000 inwoners. In 2019 waren dat er slechts zeven waarvan één gemeente met minder dan 1.000 inwoner en dat is Schiermonnikoog met 944 inwoners. Wat waren de argumenten voor die herindelingen? Direct na de grondwetswijziging 1848 speel den vooral de juridisch bestuurlijke argu menten (bestuurskracht en aantal inwoners) een hoofdrol. Na de Eerste Wereldoorlog wordt veel nadruk op de financieel-econo- mische argumenten gelegd. Dat geldt ook nog wel voor de herindelingen na de Tweede Wereldoorlog, maar dan vallen ook de vaker genoemde planologische argumenten op. Ook historische, sociologische en demogra fische argumenten worden genoemd. Een duidelijke hiërarchie is niet te ontdekken. De argumentatie verandert steeds weer. Aantal gemeenten voor 1971 en vanaf 1972 19BI Schouwen duivel and IS -> B 1997 6 -> 1 1966 Walcheren 19 -> 1997 -> 3 Noord Beveland 2 1995 2-> 1 1970 Zuid-Beveland 24 -> 4 4 1970 Zeeuws-Vlaanderen 30 o 8 2003 S->3 1971 Tholen 7 -> 1 1995 Tholen- St. Phil ipsland 1 St. Rhilipsland 1 Totaal 30 13 Afb. 8. Overzicht van het aantal gemeenten in de diverse Zeeuwse regio's, voor en na 1971. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2020 | | pagina 13