de plannen voor Goes. In 1589 kon het startsein voor de werkzaamheden worden gegeven. Pieter Claessen lantmeter was 83 dagen bezig met het uitzetten van de nieuwe werken. De eerste ver nieuwingen waren het bouwen van twee forten aan de ingang van de haven en schansen tussen deze forten en de stad. Zodra men begon, ont stonden er problemen. Vaak was de ondergrond te slap om grote zandmassa's te kunnen dragen, verzakkingen van de wallen waren het gevolg. Voor de kilometers lange schans aan de west zijde van de haven werd de Geldelozedijk, die overbodig was geworden, afgegraven. De nieuwe stadspoorten kwamen op iets andere plaatsen te liggen dan hun middeleeuwse voorgangers, omdat de grachten veel breder werden. Een deel van de Voorstad werd gereconstrueerd en de straat moest belangrijk worden opgehoogd. Ook bij het ravelijn aan de Koepoort was dit het geval omdat de gracht leeg dreigde te lopen. Regelmatig bivakkeerden de ingenieurs van Oranje in Goes, in deze begintijd vooral ingenieur Johan van Rijswijck. Soms reisde de secretaris van Goes, Albert Joachimi, naar Middelburg om met Van Rijswijck te overleggen, als hij daar ver bleef. Beiden reisden in 1589 naar Den Haag om zich met prins Maurits over de kaarten van Goes te buigen en de beste vorm voor de werken te bepalen. In het archief van de stad bevindt zich een bestektekening van Van Rijswijck, die op 4 maart 1589 door Prins Maurits is beschreven. De aanleg van de stadsverdediging van Goes was het belangrijkste onderdeel van een integraal plan, dat de beveiliging van Zuid-Beveland regelde. Onderdeel van het plan was het bouwen van uitkijktorens op de zeedijken rondom het hele eiland, de zogenaamde redoutes. Verder werden diverse dorpen aan de zuidrand van het eiland echte garnizoensdorpen, waar beroepssoldaten werden ingekwartierd. Aan de oostkant van Zuid- Beveland kwamen diverse forten tot stand, zoals het Bolwerk bij Oostdijk dat er al lag in 1572 en het noordoost- en zuidoostfort bij Krabbendijke. Omdat er in het Verdronken Land van vei1 avc try o t) Afb. 8. De nieuwe Hoofdpoort, door Louis Phillipe Lannée de Bétrancourt, 1840. (Collectie gemeentearchief Goes.) 23

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2020 | | pagina 25