Afb. 10. Ontwerp voor de beplanting van de Oostwal bij de Ganzepoort, door L.A. Springer, 1919.
(Collectie gemeentearchief Goes.)
Het stadsbestuur kreeg nog een doodsschrik
te verwerken toen in de Franse Tijd werd
overwogen om van Goes weer een vestingstad
te maken. Het stadsbestuur dat luchtspiege
lingen kreeg van een stad die bij een beleg zou
worden beschoten wist niet hoe snel ze naar
Den Haag moesten om dit onzalige plan om
zeep te helpen. Dit lukte en Goes werd afge
voerd van de lijst van vestingsteden. Vlissingen
onderging het droevig lot van een verwoes
tende beschieting in 1809 bij de landing van
de Engelsen. Er was dan ook geen beletsel om
in het midden van de negentiende eeuw de
stadspoorten te gaan afbreken. Ook de meest
monumentale, de Ganzepoort, viel onder de
slopershamer. Alleen de Ganzepoortbrug, de
Stenen Brug die rond 1660 van hout in steen
was herbouwd, bleef bewaard.
Na sloop van de poorten volgde het dempen
van delen van de vesten om nieuwe wegen aan
te leggen.
Het afgraven van gedeelten wal en het dempen
van grachten bleek een ideale werkverschaf
fing voor werklozen. Op meerdere plaatsen
ontstonden fraaie plantsoenen op gedempte
stukken gracht.
In 1907 werd een eilandje in de Oostvest
aangelegd. Het was bedoeld als steunpunt voor
een nieuw aan te leggen brug. Van dat plan is
echter niets terecht gekomen. De beide ravelij
nen, eerder met bedrijfsgebouwen en molens
bebouwd, werden nu met woningen vol gezet.
Bovendien werd op het ravelijn De Grenadier
de gereformeerde Westerkerk gebouwd, op
ravelijn De Groene Jager rijkskantoren en een
school. De bekende tuinarchitect Springer
maakte plannen voor nieuwe beplantingen van
de wallen, die voor een deel nog bestaan. De
plantsoenen aan de Westwal en de Oostwal
moesten later worden opgeofferd aan het
moderne verkeer.
27