-Jj Bruijnes haalde me eigenlijk meteen uit de droom. Hij heeft haar willen schilderen met Zeeuwse kap omdat hij de combinatie van een bruine vrouw met een Zuid-Bevelandse kap mooi vond. Hij is niet van Zeeuwse afkomst en daardoor waarschijnlijk wat vrijer in het combi neren van het Zuid-Bevelandse eigene met iets bijzonders. Bruijnes kwam het meisje met haar zusjes tegen in Goes. Er ontstond een gesprek. Hij vroeg aan een van de meisjes, Vanessa, of ze wilde poseren, maar hij werd eerst doorverwezen naar haar moeder, Agnes Illis, om aan haar toestemming te vragen. Agnes was met drie dochters uit Curasao gekomen om hier een beter leven op te bouwen. Kees Bruijnes werd geboren in 1945 te Alphen aan de Rijn en is in 1969 naar Zeeland gekomen, om te gaan werken bij Van der Have, zaadhandel in Kapelle. Hij is daar met zijn Zeeuws-Vlaamse vrouw gaan wonen. Kees is in de jaren tachtig van de vorige eeuw gaan schilderen en heeft in Goes les gehad van Peter Rosier en Johan Milhaus (woonachtig in de Wilhelminapolder). Als hij voor zijn werk naar het buitenland moest, nam hij altijd zijn schilderspullen mee. Hij schildert dus als hobby, maar na de pensionering is het schilderen in een stroomversnelling geraakt. Hij heeft inmiddels zo'n 520 werken geschilderd, waarvan 300 portretten. In de zomer schildert hij buiten landschappen en stadsgezichten en plein air en 's winters vooral portretten. Portretten zijn de specialiteit van Kees. Zijn stelling is dat je iemand niet hoeft te kennen, maar hem of haar wel heel goed moet bekijken om het bepaalde lachje of de typische uitdruk king op het gezicht te vinden dat iets eigens uitdrukt van die persoon. Hij laat iemand bij voorkeur twee uur poseren omdat dan meerdere gelaatsuitdrukkingen voor de dag komen. Dat heb je niet als je van een foto schildert. Dan heb je een beperkte momentopname. Kees heeft een aantal keer deelgenomen aan de Domburgse Schildersweek, die inmiddels niet meer bestaat omdat de verkoop van de schilde rijen stagneerde na de financiële crisis in 2009. Die Schildersweek was een initiatief van huisarts Willem Spekhorst in Domburg. Hij nodigde beroepskunstschilders uit om een week naar Afb. 2. Kees Bruijnes, de schilder zelf. (Particuliere collectie.) Domburg te komen. Maar de week begon met de 'zondagsschilders' die op de eerste dag, de zondag, vrij waren om te schilderen waar en wat ze maar wilden, mits in en om Domburg. Aan het eind van de week volgde een expositie in de Duingalerie en het Badpaviljoen. Zo heeft Kees ook verschillende keren meege daan aan de Wemeldingse Kunstroute. Daar hing het schilderij van Vanessa, het Antilliaanse meisje in de Zeeuwse streekdracht. Hans Oomen, de voormalige directeur van het Historisch Museum De Bevelanden, kwam, zag en besloot het schil derij aan te kopen. Het is samen met conservator Koen van Rooijen in 2008 tijdens een plechtige gebeurtenis in de Grote kerk overhandigd aan het Historisch Museum De Bevelanden. Bij die gebeurtenis was ook een klein bruin meisje aanwezig dat aandachtig naar het schilde rij had gekeken. De blanke grootmoeder van het meisje deed ook iets met de Zeeuwse kleder dracht maar het meisje bleef daarbij vanwege haar afwijkende huidskleur aan de zijlijn. Maar nu zei ze tegen haar moeder: Zie je nou wel, dat is ook een bruin meisje op dat schilderij en die mag wél een Zeeuwse kap op! Tijden veranderen. 16

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2020 | | pagina 18