-Jj
Bruijnes haalde me eigenlijk meteen uit de
droom. Hij heeft haar willen schilderen met
Zeeuwse kap omdat hij de combinatie van een
bruine vrouw met een Zuid-Bevelandse kap
mooi vond. Hij is niet van Zeeuwse afkomst en
daardoor waarschijnlijk wat vrijer in het combi
neren van het Zuid-Bevelandse eigene met iets
bijzonders.
Bruijnes kwam het meisje met haar zusjes tegen
in Goes. Er ontstond een gesprek. Hij vroeg aan
een van de meisjes, Vanessa, of ze wilde poseren,
maar hij werd eerst doorverwezen naar haar
moeder, Agnes Illis, om aan haar toestemming te
vragen. Agnes was met drie dochters uit Curasao
gekomen om hier een beter leven op te bouwen.
Kees Bruijnes werd geboren in 1945 te Alphen
aan de Rijn en is in 1969 naar Zeeland gekomen,
om te gaan werken bij Van der Have, zaadhandel
in Kapelle. Hij is daar met zijn Zeeuws-Vlaamse
vrouw gaan wonen. Kees is in de jaren tachtig van
de vorige eeuw gaan schilderen en heeft in Goes
les gehad van Peter Rosier en Johan Milhaus
(woonachtig in de Wilhelminapolder). Als hij
voor zijn werk naar het buitenland moest, nam
hij altijd zijn schilderspullen mee. Hij schildert
dus als hobby, maar na de pensionering is het
schilderen in een stroomversnelling geraakt. Hij
heeft inmiddels zo'n 520 werken geschilderd,
waarvan 300 portretten. In de zomer schildert hij
buiten landschappen en stadsgezichten en plein
air en 's winters vooral portretten. Portretten zijn
de specialiteit van Kees.
Zijn stelling is dat je iemand niet hoeft te kennen,
maar hem of haar wel heel goed moet bekijken
om het bepaalde lachje of de typische uitdruk
king op het gezicht te vinden dat iets eigens
uitdrukt van die persoon. Hij laat iemand bij
voorkeur twee uur poseren omdat dan meerdere
gelaatsuitdrukkingen voor de dag komen. Dat
heb je niet als je van een foto schildert. Dan heb
je een beperkte momentopname.
Kees heeft een aantal keer deelgenomen aan de
Domburgse Schildersweek, die inmiddels niet
meer bestaat omdat de verkoop van de schilde
rijen stagneerde na de financiële crisis in 2009.
Die Schildersweek was een initiatief van huisarts
Willem Spekhorst in Domburg. Hij nodigde
beroepskunstschilders uit om een week naar
Afb. 2. Kees Bruijnes, de schilder zelf.
(Particuliere collectie.)
Domburg te komen. Maar de week begon met
de 'zondagsschilders' die op de eerste dag, de
zondag, vrij waren om te schilderen waar en wat
ze maar wilden, mits in en om Domburg.
Aan het eind van de week volgde een expositie in
de Duingalerie en het Badpaviljoen.
Zo heeft Kees ook verschillende keren meege
daan aan de Wemeldingse Kunstroute. Daar hing
het schilderij van Vanessa, het Antilliaanse meisje
in de Zeeuwse streekdracht. Hans Oomen, de
voormalige directeur van het Historisch Museum
De Bevelanden, kwam, zag en besloot het schil
derij aan te kopen. Het is samen met conservator
Koen van Rooijen in 2008 tijdens een plechtige
gebeurtenis in de Grote kerk overhandigd aan
het Historisch Museum De Bevelanden.
Bij die gebeurtenis was ook een klein bruin
meisje aanwezig dat aandachtig naar het schilde
rij had gekeken. De blanke grootmoeder van het
meisje deed ook iets met de Zeeuwse kleder
dracht maar het meisje bleef daarbij vanwege
haar afwijkende huidskleur aan de zijlijn. Maar nu
zei ze tegen haar moeder: Zie je nou wel, dat is
ook een bruin meisje op dat schilderij en die mag
wél een Zeeuwse kap op! Tijden veranderen.
16