De spinnende aap en de wijze en dwaze maagden komen niet voor op de Zeeuwse mer klappen. In de collectie Trimpe en op andere Zeeuwse merklappen in de Merklappengang herkennen we als motieven o.a. het stadswa pen, de stadspoort en de pauw, die staat voor onsterfelijkheid, waakzaamheid en eeuwige trouw. Afb. 3. Detail van een geborduurd hemd met als motief een vogelbadje. (Foto Hanna van Boven.) 16 Afb. 4. Stoplap uit 1801 met diverse motieven. (Collectie HMDB, foto Koen van Rooijen.) 17 Onderaan de prachtige merklap zijn tien vrouwen afgebeeld, wachtend op de komst van een bruidegom. Het zijn de vijf wijze en de vijf dwaze maagden uit een bijbelse gelijkenis. De vijf wijze maagden hebben voor het brandend houden van hun lamp extra olie meegeno men. De vijf dwaze maagden hebben dat niet gedaan. Het wachten duurt lang en de olie raakt op. Op het laatste moment gaan zij er op uit om olie te kopen, maar missen daardoor de komst van de bruidegom en worden niet meer toegelaten tot het huis. De boodschap is duidelijk: Ook al duurt het wachten lang, wees waakzaam, wees voorbereid op de komst van Christus of het Koninkrijk Gods! Ook zien we de levensboom, de lopende wolf die de wreedheid verbeeldt en het hert voor de zachtmoedigheid. De druivendragers is een veelvoorkomend motief op Nederlandse merklappen. Het verwijst naar het verhaal in de Bijbel waarin twee verspieders terugkeren uit het land Kanaan, het beloofde land. Zij dragen een wonderbaarlijke druiventros, mogelijk een verwijzing naar de aankondiging van de komst van Christus. Adam en Eva komen veelvuldig voor, al dan niet met slang of appel. Een Staatse Leeuw Hoed u voor te snelle en gemakkelijke interpre taties want die Staatse Leeuw met zeven pijlen op een merklap uit de Franse Tijd is in de ogen van de toeschouwer misschien wel een uiting van verzet, het ligt eerder voor de hand dat de maakster alleen maar het overgeleverde motief herhaalde, zonder daar verder iets mee te bedoelen. En datzelfde geldt voor de afbeelding van het Oranjeboompje. Een keuze voor de verdreven Oranjes? Oorspronkelijk zeker, maar wellicht nu alleen maar overgenomen van een voorbeeld. Een huis met een hek (tuun) staat voor veiligheid, maar kan net zo goed gewoon een huis zijn of zoals Sjaan zegt: het huis van hun dromen. Op de merklappen zijn geen of weinig verwijzingen te vinden naar actuele gebeurtenissen. Maar dan toch... Op een van de merklappen uit de collectie Trimpe is een Eiffeltoren geborduurd, een verwijzing naar de bouw van de Eiffeltoren ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling in 1889. Een schenking uit Groningen Het HMDB heeft in Nederland een uitstekende naam op het gebied van merklappen en is onder leiding van merklapconservator Nel van Leijen en nu Koen van Rooijen en met hulp van tal van vrijwilligers, uitgegroeid tot een kennis centrum. In de afgelopen twintig jaar organi seerde het HMDB regelmatig tentoonstellingen over merklappen zowel in het museum zelf als in de Grote Kerk van Goes. Tentoonstellingen zoals de Merklappen uit Kontich (2010) en Merklappen uit de Kast (2011) trokken dui zenden bezoekers. De goede relatie met de familie Stevan uit Winschoten dateert al uit het jaar 2012, toen het HMDB een tentoonstelling organiseerde over Groninger merklappen uit het Oldambt. Toen de familie Stevan een groot aantal stukken uit de collectie aanbood was dat natuurlijk een hele eer, maar toch moest er wel even over nagedacht worden of de schenking aanvaard kon worden. Want het HMDB specialiseert zich eigenlijk in Zeeuwse merklappen en een schen king aanvaarden brengt verplichtingen met zich mee. Elk stuk moet minutieus worden beschre ven, geregistreerd, versteld, schoongemaakt, geconserveerd en op de juiste wijze opgeslagen in het depot. Maar de schenking bood ook de kans om nieuwe en andere motieven en sym bolen te laten zien en die wilde het museum niet laten liggen. Een schenking uit Zeeland Het HMDB ontving nog een bijzondere schen king: een lid van de familie Trimpe schonk merklappen en geborduurd linnengoed, eeuwenlang gemaakt en bewaard binnen één familie. Dat is natuurlijk uniek. Duidelijk is te zien hoe binnen de familie van moeder op dochter dezelfde motieven werden overgele verd. En, ook gebruikt werd op het linnengoed zelf. Want op één van de twee getoonde linnen hemden, waarop het jaartal 1756 is te zien, is op de boordrand hetzelfde vogelbadje gebor duurd als op de getoonde merklappen. Aan de hand van initialen en jaartallen op de lappen is

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2021 | | pagina 10