DELTA Dag van de Zeeuwse Film, 18-09-2021, Film by the Sea Zijn verloren land. (Documentaire van Koert Davidse, 2009) Afb. 6. De rooms-katholieke kerk in Ovezande, 1974. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, bestandnr. 158512.) Op 27 mei 1980, kort na zijn negenenzestigste verjaardag, overleed Walter Laurentius Rijk, hoewel ziek, toch nog vrij onverwacht.45' Hij ligt begraven op het Abdijkerkhof van Postel. Noten (zijn doorgenummerd van deel I): 28. De Windroos was een jaarboek voor de katholieke jeugd in 1940. 29. Album Priesters en Broeders van Zuid-Beveland onder de naam Doense (namen zijn in het album alfabetisch op familienaam gerangschikt). 30. Wikipedia over de martelaren van Gorkum. 31. Hendro Munsterman op 25 september 2017 op de website www.NieuwWij.nl. 32. Alma Mater is Latijn voor voedende of zorgende moeder. Het verwijst naar de school waar iemand gevoed is door kennis. 33. Montserat, klooster bij Barcelona. 34. Goa, een deelstaat van India was van 1510 tot 1961 een kolonie van Portugal, destijds bekend als Portugees Indië (Wikipedia). 35. Huis De Baerse aan de Grote Kade 44 te Goes is in de twintigste eeuw de drogisterijwinkel van de familie Den Herder geweest. 36. PZC, 19 februari 1959 en 1 oktober 1988. Bisschop Ernst (1917-2017) was bisschop van het bisdom Breda. Oprichting Goese Middenstandscentrale (GMC) in De Stem, 13 april 1968. 37. Album Priesters en Broeders van Zuid-Beveland en artikel De Stem, 5 juli 1951. 38. Erfgoedcentrum Nederlands kloosterleven, bestand P029; www.bidprentjesarchief.nl. 39. Website relikwi voor religieus erfgoed in Nederland. 40. Wikipedia over 's-Heerenhoek. 41. Album IB, nr. 39 en IIB, nr. 51 van pater Rijk Boerderijen in Zeeland. 42. Album Priesters en Broeders van Zuid-Beveland. Pater Rijk heeft dit verhaal ontleend aan de Kroniek van stadspastoor Claus, die van 1739-1768 stadspastoor te Goes was. 43. Duitstalige informatie op Wikipedia. 44. Album Zusters van Zuid-Beveland. 45. Tekst van bidprentje bij het overlijden van Walter Laurentius Rijk. 44 Eef van Brummelen Zuid-Molukken De Molukken is een eilandengroep in het ooste lijk deel van Indonesië. Ten tijde van de kolonie Nederlands-Indië dienden veel Molukkers, die bekend stonden als goede krijgers, in het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (K.N.I.L.). De Molukkers dienden Nederland trouw, ook in de Tweede Wereldoorlog tegen de Japanners en in de onafhankelijkheidsstrijd die daarop volgde. Op 27 december 1949 moest Nederland de kolonie overdragen aan de Verenigde Staten van Indonesië. Het beloofde zelfbestuur van de staten werd door president Soekarno herroepen. Oost-Indonesië weigerde het zelfbestuur op te geven. Op 25 april 1950 riep J.H. Manuhutu de Republiek Maluku Selatan (R.M.S.) uit. De strijdkrachten van de R.M.S. werden in november 1950 verslagen, waarna een guerrillaoorlog op het eiland Ceram nog tot in zestiger jaren van de vorige eeuw doorging. Dilemma In 1950 wachtten door al deze ontwikkelingen nog zo'n 5.000 K.N.I.L.-militairen van Molukse afkomst op Java op hun demobilisatie. Ze eisten dat ze gedemobiliseerd zouden worden op het nog vrije Ceram, zodat ze konden strijden tegen de troepen van Soekarno. De Nederlandse regering, die de R.M.S. niet erkende, wilde dat niet, maar demobiliseren op Java werd verboden door de Nederlandse rechter. Dan zouden de militairen met hun gezinnen name lijk ongewapend worden overgeleverd aan hun vijanden, de tegen de R.M.S. vechtende Javanen. Door de tijdsdruk koos de regering uiteindelijk voor de optie om de Molukse militairen en gezinnen tijdelijk naar Nederland over te brengen. Op 20 februari 1951 vertrok het eerste schip. Er werden in totaal 3.468 militairen en 345 burgers van Molukse afkomst met hun gezinnen (in totaal zo'n 12.500 perso nen) naar Nederland gebracht. Frits Sahertian maakte deel uit van zo'n gezin. Aankomst in Nederland Frits' vader Bob Sahertian (Sukabumi 1920- Vaassen 2006) was soldaat, dat was alles voor hem. Het was zijn leven. Frits staat met het militair ontslagbewijs van zijn vader in zijn handen. Het werd direct bij aankomst in Nederland aan de totaal verraste K.N.I.L.- militairen uitgereikt. Het is helemaal blanco. Er is niets ingevuld, een ontslagreden al helemaal niet. Het ontslag werd door zijn vader - en door de andere K.N.I.L.-militairen - als een grote ver nedering ervaren. Alles werd hen afgenomen. En dat deed pijn, heel veel pijn. De familie Sahertian werd eerst in Kamp Vught opgevangen, waar de moeder aan een longont steking stierf. In 1955 kwamen Bob, de vijfjarige Frits en zijn zusje aan in het woonoord in Westkapelle, waar ze een kamertje kregen van 2 bij 4 meter. In het woonoord kende iedereen elkaar en hielp elkaar met alles. De wereld binnen en buiten waren verschillend. Want ook al gingen de Molukse kinderen naar school en deden ze in het dorp mee met Koninginnedag, er was weinig contact buiten de Molukse gemeenschap. Zelfzorgmaatregel In eerste instantie werden de Molukkers in Nederland door de overheid verzorgd. Doordat het verblijf in Nederland langer duurde dan gepland, werd in april 1956 de 'Zelfzorgmaatregel' ingevoerd gericht op assimilatie. De bewoners moesten in hun eigen onderhoud gaan voorzien en de cen trale keuken werd gesloten. De Molukkers in Westkapelle hielden principieel vast aan wat hen was toegezegd. Ze zagen het verblijf als tijdelijk, hoopten op terugkeer naar een vrije R.M.S. en zagen zichzelf nog steeds als (onterecht ontslagen) militairen met recht op soldij. Door de Zelfzorgmaatregel en het ontbreken van inkomsten en zorg in het woon oord escaleerde de situatie. Honger deed zijn intrede. In Westkapelle (en op andere plaatsen 45

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2021 | | pagina 24