DE ZEEUWSE LIJN Boekindruk: De Zeeuwse lijn 49 Reactie Volgens Frits had Nederland geen oplossing voor de Molukse zaak en probeerde het alles op een doodsimpele manier af te wimpelen. Dat de manier waarop de Molukkers zijn behandeld nog steeds actueel is blijkt onder meer in maart van dit jaar uit een oproep aan het kabinet van burgemeesters van vijftien gemeenten met een Molukse gemeenschap om het leed te erkennen dat de Molukkers is aangedaan. Ook vinden zij dat meer moet worden geïnvesteerd in de Molukse gemeenschap. De gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere hebben sindsdien de oproep ook ondertekend. In een interview in de NRC op 1 oktober 2021 vindt oud-premier Dries van Agt dat Koning Willem- Alexander excuses zou moeten aanbieden aan de Molukkers in Nederland. Een schande noemt de oud-premier de manier waarop Nederland met Molukkers is omgegaan. Met deze documentaire illustreert Koert Davidse het historische 'grote' verhaal door het 'kleine' verhaal van Frits Sahertian te vertellen. Op die manier laat hij op indrukwekkende wijze zien: Het individu geeft de geschiedenis een gezicht, het motto van de film. Bronnen: De documentaire Zijn Verloren Land (53 min./Omroep Zeeland - 2009). Online te bekijken: http://www.tifamaga- zine.com/zijn-verloren-land/ Hans Sakkers, Ambonezenkamp Westkapelle 1956-1957; reactie van Nederlands gezag op Moluks idealisme, Koudekerke 2004. https://www.pzc.nl/binnenland/burgemeesters-vra- gen-nieuw-kabinet-om-leed-van-molukkers-te-erken- nen~a4fc114a/, 20-03-2021. https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/01/van-agt-mo- lukkers-moeten-excuses-van-koning-krijgen-a4060397, 01-10-2021. Koert Davidse (Goes 1959) Koert Davidse studeerde in 1987 af aan de St. Joost Academie in Breda, afd. Fotografie en Audiovisuele Kunsten. Hij werkt sinds die tijd als scenarioschrijver en regisseur. Sinds 2002 is hij ook als producent werkzaam samen met Marc Thelosen: seriousFilm (www.seriousfilm.nl). Sinds 2003 is hij docent AV aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam, waar hij ook woont. Andere Zeeuwse documentaires van Koert Davidse zijn: Gij zult niet doden - Treinkaping De Punt. Wat gebeurde er in 1977 bij de bevrijding van treinkaping De Punt? Nabestaanden van omgekomen Molukse kapers klagen de Nederlandse Staat aan. https://www.2doc. nl/documentaires/series/2doc/2021/gij-zult- niet-doden.html Sandberg2002 Stifo project: ontwerp van een interactief monument voor slacht offers van de Watersnoodramp 1953 i.s.m. Roel Wouters. In 2009 gerealiseerd in het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. www. deramp.nl De ramp - (80 min./NPS - 2003). Scenario regie. Ook nu nog houdt de herinnering aan de nacht van de watersnoodramp van 1953 de slachtoffers in zijn greep. https://www. youtube.com/watch?v=5UYtJ4dKX1E M'n ogen zeggen alles - (50 min./HUMAN - 2002). Documentaire over de man die na een herseninfarct alleen z'n ooglid nog kan bewegen. En hoe hij hiermee communiceert met zijn gezin en vrienden. https://www. vpro.nl/speel~WO_VPRO_043786~koert- davidse-human-2006-52-min-m-n-ogen- zeggen-alles-locked-in~.html 48 Jan van der Male, De Zeeuwse lijn De spoorweg tussen Roosendaal en Vlissingen en de daarop aansluitende lijnen, 's-Hertogenbosch 2021, ISBN 978-90-830033-6-8, prijs 42,-. Iedereen met belangstelling voor moderne geschiedenis zal het belang van de spoorwegen inzien. De aanleg ervan heeft de negentiende en twintigste-eeuwse samenleving immers in vrijwel alle opzichten veranderd. In 1839 werd de eerste spoorlijn van Nederland geopend. De stoomlocomotieven Snelheid en Arend trokken de eerste trein met 38 kilometer per uur van Amsterdam naar Haarlem. Veel mensen waren bang en vroegen zich af of dit moderne ver voermiddel wel nodig en veilig was. Tenslotte was er eerder dat jaar in Gent nog een stoom ketel van een vertrekkende trein uit elkaar gespat. Tot 1839 was het snelste vervoermiddel de paardenkoets, die zo'n 14 kilometer per uur haalde. En dat was nog razendsnel in vergelij king met de oude en vertrouwde trekschuit, die twee keer zo langzaam ging. De eerste trein luidde een tijdperk van enorme veranderingen in. Het traject tussen Amsterdam en Haarlem werd al snel uitgebreid en rond 1870 beschikte ons land over een uit gebreid net dat vrijwel alle plaatsen in het land met elkaar verbond. Dat stimuleerde de eco nomie; grondstoffen en eindproducten konden sneller worden vervoerd en in de nieuwe indus triesteden schoten fabrieken als paddenstoelen uit de grond. Mensen trokken massaal van het platteland naar de steden om daar te gaan werken. De urbanisatie had grote gevolgen: steden raakten overvol, de woonvoorzieningen waren slecht en de arbeidsomstandigheden waren voor veel arbeiders rampzalig. De komst van de trein had tevens gevolgen voor het sociaal-culturele leven. De snellere verbindingen en het reisgemak bevorderden de eenheid van het land. Mensen uit verschil lende streken kwamen nu sneller met elkaar in contact, waardoor hun belevingswereld aan zienlijk werd verruimd. Het toerisme kreeg door het spoor een belangrijke impuls. Zo werden 'verafgelegen' plaatsen in Zeeland voor mensen uit Holland bereikbaar. Het spoorwegennet was ook van invloed op de instelling van een uniforme tijd. Eeuwenlang bepaalden steden zelf hoe laat het was. De klokken op de kerkto rens in Middelburg stonden vroeger dan die in Enschede en aangezien dit voor een landelijke dienstregeling erg onhandig was, werd in 1909 de standaardtijd ingevoerd: overal in Nederland wezen klokken dezelfde tijd aan. □r- STCOKWÏGTUMTN ROOSENDAAL EN VLISSINGEN fN DE DAAROP AAN5L1,1 TE MOE UfJBl j/.n vu dir K'.ii Afb. 1. Omslag van het boek. Trein vertrekt vanuit Middelburg en passeert seinhuis bij de overweg in de Nieuwlandsedijk, circa 1927. Over de geschiedenis van de Nederlandse spoorwegen is al veel geschreven. Alleen al met het aantal algemene overzichtswerken is een boekenkast te vullen. Over de Zeeuwse spoorwegen ontbrak tot nu toe een dergelijk werk en met het boek van Jan van der Male is daar nu verandering in gekomen. Het resultaat mag er zijn. Op basis van uitgebreid literatuur- en archiefonderzoek heeft hij een uitermate gedetailleerd historisch overzicht geschreven over de spoorwegverbinding tussen Roosendaal en Vlissingen (de 'Zeeuwse Lijn'), waarin het belang van deze spoorweg voor de geschiede nis van de provincie wordt duidelijk gemaakt.

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2021 | | pagina 26