Merklappen uit de 18e en eerste helft van de 19e eeuw in het Historisch Museum De Bevelanden Nieuwe Oude Lappen UAft Te zien tot en met 29 januari 2022 14 Afb. 2. Merklap 'OUTIAAR1812' met diverse motieven. (Collectie HMDB, foto Koen van Rooijen.) 15 Hanna van Boven Nog nooit kreeg het Historisch Museum De Bevelanden (HMDB) zo'n bijzondere collectie merklappen. De familie Stevan van het museum voor Naaldkunst in Winschoten heeft het HMDB een aanzienlijke collectie Nederlandse merk- en stoplappen uit de achttiende en eerste helft van de negentiende eeuw toevertrouwd. Het gaat om ongeveer 170 stuks, waarvan nu een selectie van de oudste lappen is tentoon gesteld. Daarnaast is dankzij een Zeeuwse schenking te zien hoe merklappen genera ties lang werden doorgegeven in de familie Trimpe. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, maar mijn kennis van handwerken schiet tekort en daarom vraag ik Sjaan Huissoon mee te gaan naar de tentoonstelling. Sjaan is voorzitter van de Dorpsvereniging in Wolphaartsdijk en was zestien jaar lid van de gemeenteraad in Goes. In haar rol als raadslid maakte zij zich sterk voor het Historisch Museum De Bevelanden en in haar pleidooien voor behoud van subsidie verwees zij regelmatig naar het belang van de merklappencollectie. Bovendien: zij houdt van borduren en mooie garens. Borduren, merken en stoppen In haar tas zit een op pakpapier geregen mooi roze/oranje smoklapje. Een herinnering aan de lessen Vrouwelijke handwerken op de lagere school. Thuis ligt ergens op zolder nog een merklap, die Sjaan als klein meisje heeft moeten maken. Hoe oud zou ze toen geweest zijn? Waarschijnlijk ongeveer net zo oud als de meeste maaksters van de Nieuwe Oude Lappen, tussen de 8 en 11 jaar. Het maken van merklappen en stoplappen behoorde eeu wenlang tot de opvoeding van jonge dames uit gegoede kringen. Dat gebeurde binnen de familie, op school of onder begeleiding van een handwerkjuffrouw. Zo leerden de meisjes niet alleen de kunst van het borduren maar ook het merken en onzichtbaar stoppen van kleding en linnengoed. Een voorbereiding op het leiden Afb. 1. Sjaan Huissoon en Koen van Rooijen bekijken een nieuwe aanwinst. (Foto Hanna van Boven.) van een huishouding en het instrueren van het personeel. In 1878 werd Nuttige handwerken voor meisjes een verplicht vak op alle lagere scholen en dat bleef zo tot 1974. Let vooral op het woord nuttigHet zelf kunnen maken van kleding en het kunnen verstellen van kleding, lakens, keukendoeken, tafellakens en kousen was een vaardigheid die voor alle meisjes tot de opvoe ding moest behoren. Arme meisjes konden zo bovendien een vaardigheid leren, die hen van pas kon komen als ze niet verder mochten leren. Wie kent niet de oefenlappen met allerhande fantasierandjes, cijfers en letters in rood garen?1) Maar de Nieuwe Oude Lappen, die nu te zien zijn in de Merklappengang, zijn van een andere orde. De tentoonstelling is samengesteld door Koen van Rooijen, de conservator en al meer dan twintig jaar betrokken bij het restaureren, conserveren en exposeren van merklappen in het HMDB. Sjaan is onder de indruk van het fijne werk, het kleurgebruik, de variatie in motieven en de vaardigheden van de jonge maaksters. Voor deze gelegenheid verzorgt Koen een rondleiding. En rondleiden blijkt een vak! Hij nodigt Sjaan en mij voortdurend uit om goed te kijken, te vergelijken, te beschrij ven wat er is te zien en te bedenken wat de interpretatie van een motief zou kunnen zijn. Kunnen zijn, want niet alles is zeker. Het bezoek wordt een les in de kunst van het kijken. De spinnende aap Merklappen zijn gebaseerd op tradities en het herhalen van overgeleverde patronen. Misschien zelfs zonder dat de maakster de betekenis van een motief of symbool kende. Niet van elke merklap is de maakster te achter halen, maar meestal is wel de streek te her kennen. Elke streek heeft zijn eigen vormentaal en we leren verschillen te zien tussen Zeeuwse en Friese merklappen. Zo zijn Friese en Marker merklappen vaak te herkennen aan de opval lend grote letters en de bijzondere letter A. Al kijkend, pratend, luisterend en vergelijkend beginnen Sjaan en ik de symbolen en motieven te herkennen, maar wat is de betekenis? Wat doet bijvoorbeeld die spinnende aap op één van de Friese merklappen? Koen vertelt dat een afbeelding van een aap meestal een verwij zing is naar domheid of dwaasheid. Als je denkt het leven in eigen hand te kunnen houden, een levensdraad te kunnen spinnen, dan vergis je je. Want niet de mens maar God beschikt! Op een Friese merklap uit 1803 zien we nog een wijze les afgebeeld.

Tijdschriftenbank Zeeland

De Spuije | 2021 | | pagina 9