2 - Het stadje Ronse ligt op de Frans-Vlaamse taalgrens, die tevens een sociale afscheiding vormde. De laatste tijd breidt de urbanisatie zich snel uit in de richting van Wallonië. Hier vestigen zich voornamelijk Vlaamse industriëlen, zodat de taalgrens reeds 1 tot 2 km is opgeschoven. Opvallend zijn de lange fabrieksschouwen (textielindustrie) en op het laagste punt domineert centraal de St.Hermeskerk. Onder invloed van Amand werd reeds in de 7e eeuw een abdij gesticht. We gens de invallen van de Vikingers waren de monniken genoodzaakt naar de Duitse abdij van St. Salvator te vluchten. In de 9e eeuw ontstond te Ronse als nieuwe stichting een (kanunniken) stift dat de goederen en de relieken van de vorige abdij verwierf. De re likwieën van St. Hermes hadden tot gevolg, dat Ronse een bedevaartcentrum werd Zouden in Lourdes pelgrims van verschillende ziekten kunnen genezen, hier was sprake van specialisatie. Evenals Geel, fflont St.Michel en Les Champs ten zuiden van Parijs, werd het een bedevaartsoord voor krankzinnigen, vol gens middeleeuwse opvattingen personen, die van de duivel bezeten waren. Bovenkerk van St. Hermes. Dit v/as een monsterkerk, d.w. z. een collegiale kerk, bediend door een ka pittel van kanunniken. De kerk wordt nog gerestaureerd, waarbij een rood- leiendak aangebracht. Het interieur, oorspronkelijk Romaans, is momenteel overwegend laat-gothisch. Oorzaken hiervan, kerkbrand in 1559, plundering door de Geuzen in 1566, boerenkrijg en Franse revolutie. Het gevolg was, verval van gebouw en meu bilair. Door de zoetige religiositeit in de 18e en 19e eeuw is het inter ieur niet van grote schoonheid. Voor 60,werd in de vorige eeuw een rokoko-preekstoel aangekocht. Er is wel een fraaie arendslezenaar. Dat een toeval tot wonderen kan leiden blijkt uit het ontstaan van dit meesterwerk. Een geel-koperen adelaar uit 1685 en een in 1566 door de geuzen beschadig de lezenaar zou een kanunnik te Mechelen laten opknappen. Met een te Gent gekochte 2e hands voetstuk werd een fraai geheel verkregen, dat met een soortgelijke lessenaar in de Brusselse St.Nicolaaskerk kan wedijveren. Van de toren valt op, dat deze aan elke zijde twee galmgaten heeft. Invloed van de Waalse architectuur. Sint Hermes Omdat de patroonheilige hoger was dan de andere heiligen werd deze meestal te paard zittend afgebeeld. In de zuiderkruisbeuk zien v/e dan ook St.Hermes als een soldaat met een maarschalkstaf in de rechterhand, op een paard. Als een soort nar wordt de duivel afgebeeld, uitgedreven uit een bezetene en daarom geketend en vastgehouden door de patroonheilige. Als bijschrift "Sanctus Hermes". De beenderen van St.Hermes zitten in een houten tas. Ze werden bij de beel denstorm door de geuzen door elkaar gegooid. In 1860, ter gelegenheid van het 1000-jarig feest van St.Hermes analyseerde een geneesheer de beenderen, waaruit bleek, dat deze van zeker vier personen waren. Hieruit kan men con cluderen, dat Hermes minstens hermafrodiet geweest moet zijn. Hermes was volgens overlevering een gemartelde slaaf. De bedevaartskerk werd in de zomer reeds om drie uur s morgens openge steld. De gehele dag was het er woelig en rumoerig. Gedurende negen dagen werden de geesteszieken aan een ritueel onderworpen, dat nu zeker sadistisch genoemd zou Y/orden. Men dreef letterlijk de duivel uit en dat moest met ge weld gebeuren. Tegenover het beeld van St.Hermes ziet men een nis met zit bank, waarin de", emotioneel incontinente geestelijk gestoorden werden vast gebonden gedurende het ritueel. In de kerken waren ook badkamers v/aarin ze afwisselend in koud of v/arm water werden gedompeld. Te Ronse bleef een boek uit de 17e eeuw bewaard, waarin de namen van de pelgrims werden genoteerd. Onder elke naam liet men een regel open, waar kon v/orden vermeld of de krankzinnige genezen v/asAlle regels bleven blanco! Soms werd opgeschreven: hij is gestorven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1974 | | pagina 2