Over de stijl van de Nieuwe kerk wordt niet veel goeds gezegd. Wel is dit neo-classicistisch monstrum curieus te noemen en heeft enige ver dienste in ruimtelijk opzicht. Wij veronderstellen dat de generatie uit het eerste kwart van de 19e eeuw niet veel schoons meer in de restanten van de oude vervallen bebouwing van haar woonstad zag en iets geheel an ders verlangde. Toch is het gelukkig, dat het voorstel tot afbraak van het gebouw van enige malcontenten in de Zierikzeesche Nieuwsbode van 1920 geen gehoor heeft gevonden. De Grote kerk alhier blijft als stijl product uit de 19e eeuw een curiosum. Door het dempen van tweederde deel van de oude binnenhaven en de Schuithaven werd het stadsbeeld sterk gewijzigd. Het eerste deel (Schuit haven, een gedeelte van de Zwemhaven en het deel van de haven dat thans Havenplein heet) werd in 1872 en 1873 gedempt en het laatste stuk (het tegenwoordige Havenpark) in 1891. De noord- en de zuidzijde van de Oude Haven, die in de Franse Tijd resp. Le Port du Roi^en Q,uai de Marie Louise hadden geheten, werden door deze demping voor het grootste deel met el kander verbonden. Enige oude gravures geven ons nog een indruk van de schoonheid van deze haven met ter weerszijden fraai beboomde kaden en ter hoogte van de Gasthuiskerk een brede stenen brug. Overigens was deze verminking in de tijd gezien niet zo vreemd. Men denke eens aan steden als Rotterdam, waar door aanleg van een spoorweg en bouw van stations ook grote veranderingen in het stadsbeeld werden aangebracht. Het ge meentebestuur van Zierikzee wist door havendemping te bezuinigen op de onderhoudspost der kaden. Veel huizen in de stad verpauperden en in het bijzonder die op minder aantrekkelijke plaatsen stonden. Als extreem voorbeeld kan worden genoemd het pand Meelstraat 17» Begin 17e eeuw woonde daar notaris Ieman Gillisse Poppe en later zijn dochter Susanna. Midden 18e eeuw werd het pand bewoond door Gijsbrecht de Jonge, gehuwd met Cornelia de Kanter. Een eeuw later woonde er de emeritus predikant I.L.de Rochefort en ver volgens Jane Peule, die er een bordeel hield. Toen Jane, die regelma tig met enige meisjes in een rijtuig naar Brouwershaven reed, wanneer daar schepen waren afgemonsterd, het pand in 1874 verliet, werd het als pakhuis in gebruik genomen. Evenals elders heeft hex ook hier lang geduurd voordat de burgerij weer liefde toonde voor haar stadsschoon. Als excuus kan gelden, dat Zierikzee een verarmd stadsbeeld had gekregen en dat niet alleen het geld voor herstel ontbrak, maar ook de lieden die voor dat herstel kon den pleiten. De eigenaar van het pand Havenplein 19 gaf in 1867 een frappant staaltje van opzettelijke verminking van een huis. Hij draalde niet de voorgevel te verkopen. Het woonhuis had niet een gewone gemetselde ge vel, maar een fraaie zandstenen in laat-gotische stijl. Met enige fan tasie zou men de zeer verwaarloosde gevel van het zogenaamde "Tempe lierenhuis" in de Meelstraat Poststraat 2) als kopie daarvan kunnen zien. Het zandsteen van het pand Havenplein 19 werd met vlugge hand afgebilct en het puin gebruikt voor het maken van een grotwerk in de vijver van het buiten "Welgelegen" te Schuddebeurs Een stukje nieuwbouw, dat de omgeving van de Nieuwe Bogerdstraat tot op heden een doods aanzien geeft, is de oude school C, die in 1S83 werd gebouwd ter plaatse van een vervallen garancinefabriek en die in 1914 met een verdieping is verhoogd. Zoals reeds is opgemerkt, veranderde het stadsbeeld weinig, doch het verarmde zoveel temeer. In dit verband is het begrijpelijk, dat onder de vaste raadscommissies een Commissie tot Wering van Bouwval len stond vermeld, Toen ongeveer een halve eeuw geleden hier nieuwe huizen werden gebouwd, lag het voor de hand, dat de neo-stijlen een goede kans kregen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1976 | | pagina 4