- 192 - en architectuur. Vanavond zal de heer Jilleba zich beper ken tot de kunstnijverheid. De prijzen van schilderijen liggen veel hoger dan die van kunstnijverheidsprodukten. Dat zit hem niet alleen in het visuele aspekt, maar de beeldende kunst heeft nog een an dere dimensie, nl. een geestelijke inhoud, een mededelings- funktie. Dat missen de produkten van de kunstnijverheid. Om zulke voorwerpen te kunnen determineren is een grondi ge kennis van de verschillende kuituurperioden noodzake lijk De samenleving in de middeleeuwen stond in het teken van het geloof. Het was als het ware naar de hemel gericht. Het hoogslanke vertikale silhouet van de gotische kathe dralen is hier een goed voorbeeld van. De Gouden Eeuw is een krachtige, dynamische tijd. De kunst ziet er dan ook robuust uit. Tin, koper en eikehout zijn veel gebruikte grondstoffen. In de pruikentijd heeft men een wat vrouwelijke smaak. Sa tijn, damast, roze, rood en mosgroen komen dan veel voor. De negentiende eeuw is een moeilijke periode. Het echte ambacht ging ten onder. Er kwamen machines. Na 1850 is men klakkeloos gaan kopiëren. Ook meubelen werden nagemaakt. Als men een kopie koopt uit omstreeks 1850, dan is dat meestal een minderwaardig produkt. Het echte eikehout is vervangen door fineerwerk, het houtsnijwerk is slordig en het beslag is nagebootst. In een echt antieke kast zitten smeedijzeren spijkers en het beslag zit met hand-getapte schroeven vast. In de negentiende eeuw werd het beslag met bouten en moeren vastgezet. Houtmijt behoeft geen bewijs te zijn, dat een stuk antiek is. Van oud hout kan men immers nieuwe voorwerpen maken. Echt antiek is duur, omdat het zo voortreffelijk is ge maakt. De gilden zorgden er wel voor, dat een leerling een uitstekende opleiding kreeg. De periode, waarin we thans leven kenmerkt zich door agressiviteit, brutaliteit en onverschilligheid. Het is de tijd van de verfsmijter met zijn harde, brutale kleuren. Men trekt een spijkerbroek aan, laat een baard staan, zet een donkere bril op en na enige weken is men beeldend kunstenaar

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1982 | | pagina 8