-247-
Het landschap hier kan z'n geschiedenis vertellen en
de ingewijde oplettende waarnemer kan het lezen. Denk
alleen maar aan de dijken en welen.
Streekkunde is voorts een middel om in het aardrijks
kunde onderwijs allerlei moeilijke theorieën en ab-
strakte begrippen aanschouwelijk te maken en dicht bij
huis zelf te beleven. Dat bevordert begrip en wekt be
langstelling
Een derde doelstelling is het leren beoordelen en waar
deren van de eigen streek. Het landschap is door de na
tuur gevormd en door de mens eeuwenlang beheerd en zo
veel mogelijk naar z'n hand gezet, een cultureel erf
goed. Kinderen mogen best betrokken worden bij het in
stand houden van strukturen en elementen uit het ver
leden
Streekkunde kan hun de kennis en het inzicht geven om
zich daarvoor in te zetten.
Om dat alles te verwezenlijken is achtergrondkennis
noodzakelijk. De Encyclopedie van Zeeland is een ideaal
naslagwerk met duizenden literatuur verwijzingen en zou
op iedere school aanwezig moeten zijn. Verder zijn er
tien jaargangen Kroniek van het land van de Zeemeermin.
Het Streekarchivariaat kan helpen, gastsprekers hebben
veel te vertellen en excursies betrekken de hele per
soonlijkheid van de bezoeker bij het reisdoel en laten
blijvende indrukken na.
Een leerling die de basisschool verlaat zou minimaal
mee moeten krijgen:
- iets uit de plaatselijke archeologie
- in welke polder woon ik
- dorpsnaam, dorpswagen en dorpsvorm
- het bestaan tussen 1300 en 1600
- de 19e eeuw op Schouwen-Duiveland
De werkgroep Streekkunde van Stad en Lande reikt de hel
pende hand door o.m.:
- gastsprekers te regelen
- eventueel lesbrieven te verzorgen, bijv. over de ge
schiedenis van de Oosterschelde