-421-
De lange lijst van grafiek uit de periode 1921-1980 die in genoemde
publikatie is opgenomen bevat ook enkele titels die betrekking heb
ben op Zierikzee. Het zijn respectievelijk nummer 132: Noordhaven
poort Zierikzee (1938) en de nummers 155 en 156: Nobelpoort en
Havenpoort Zierikzee.
Er is bij deze vermelding een vergissing gemaakt: de onder nr. 155
genoemde Nobelpoort blijkt de Zuidhavenpoort te zijn.
Hoewel de historisch-topografische atlas van het streekarchivariaat
Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland/gemeente Zierikzee een vrij
grote verscheidenheid aan kaarten en topografische prenten bevat,
ontbreken tot dusver de etsen van Hemkes.
Het is wellicht een overweging waard om dit hiaat alsnog op te vullen.
Uit de mond van Joh. Hemkes vernamen wij in december van het
vorig jaar dat de twee iets kleinere etsen zijn vervaardigd (althans de
schetsen) tijdens een dag oponthoud te Zierikzee.
De familie Hemkes was nl. op doorreis met het toen nog aanwezige
KLM-lijntje. De tussenlanding op het vliegveld te Haamstede in de
zomer van 1941*) bood de kunstenaar gelegenheid te Zierikzee een
paar stadsgezichten te vereeuwigen.
1938? (red.) Wiebe Keikes
SLOOPVERGUNNING AANGEVRAAGD!
Het is zover. De procedure tot sloop van het unieke vakwerkhuis
in het Vrijpoortje is in gang gezet. Het bedrag dat de eigenaar
voor restauratie over heeft laat een financieel gat dat voor de
gemeente Zierikzee een te grote last is. De bedragen hebben in de
krant gestaan. De eigenaar wil het pand niet verkopen. Dus dan
maar slopen?
De in het vorige nummer opgeworpen vraag c.q. uitgesproken
verwachting, of ook niet bevolking en particulier initiatief een
oplossing zouden kunnen vinden heeft weinig uitgewerkt. Stad
en Lande kan het ontbrekende bedrag natuurlijk niet verschaf
fen, maar kan wel overal aandacht vragen om reddingspogingen
in het werk te stellen. O.a. is de Bond Heemschut bericht. We roe
pen iedereen dringend op suggesties te doen die het onherstel
bare verlies van dit heel bijzondere historische pand kunnen hel
pen tegengaan.