Symposium „Schouwen-Duiveland in de afgelopen vijftig jaar" Zoals op de hierbij ingesloten convocatie is vermeld wordt op vrijdag 24 november a.s. in de Concertzaal te Zierikzee een symposium over dit onderwerp gehouden ter gelegenheid van de viering van het 50 jarig bestaan. Het begint om 19.15 uur. Het dan te verschijnen Jaarboek bevat een zevental artikelen die alle een bepaald aspect belichten, met de veranderingen in de periode 1939 - 1989. In korte inleidingen worden ze op het symposium toegelicht. Een forum zal op gestelde vragen ingaan. Om een vruchtbare discussie mogelijk te maken is de diverse inleiders verzocht de belangrijkste conclusies van hun artikel, met eventueel discussiepunten, c.q. samenvatting, in te zenden voor publicatie vooraf. In het onderstaande is een en ander in de volgorde van de artikelen in de Kroniek weergegeven. Mr. F. Th. Dijckmeester: Enige veranderingen in het leven op Schouwen-Duiveland in de afgelopen vijftig jaar De vooroorlogse tijd wordt geschetst. Voor eilandbewoners zijn de verbindingen essentieel. Sinds 1931 was er een drukke vliegverbinding van Rotterdam op Haamstede, tot 1939. De eigenlijke verbindingen bleven die per boot, aangevuld met de stoomtram Brouwershaven-Steenbergen sinds 1900. Deze brachten weinig veranderingen in het leefpatroon. Het bestuur, niet minder dan 18 gemeenten, had een weinig omvattende taak. Groot was ook het aantal polderbesturen. De oorlog had voor Schouwen-Duiveland extra gevolgen door het grote militaire belang. Het vliegveld werd luchtmachtbasis, inundatie met zout water en evacuatie volgden. In 1944 werd het bovendien frontgebied. Na de oorlog was van vernieuwingen voorlopig geen sprake. Dat veranderde na 1953. Een provinciale reconstructiecommissie inventariseerde de toekomstperspectieven. Voor al te uitgebreide discussies over voors en tegens was geen tijd. Veel is na de ramp tot stand gekomen. Een belangrijke doorbraak voor de werkgelegenheid was de vestiging van Smit en Bolnes in 1959. Een kentering werd zichtbaar. Het bevolkingstal steeg en het toerisme nam snel in belang toe. Monumentenzorg leefde nog niet zo sterk. De Monumentenwet kwam pas in 1960. Rotterdam was bereid het in deze voor Zierikzee op te nemen. De herverkaveling heeft tot goede resultaten geleid, al was er toen minder oog voor recreatie en doorgaande wegen. Er kwamen zes gemeenten en één waterschap. In 1965 kwam het einde van het isolement. De explosieve groei van het toerisme had gevolgen voor het hele eiland. Van campings en jachthavens was 50 j. geleden amper sprake. De wegen en stranden zijn vol geraakt. De mogelijkheden voor een ieder zijn haast onbeperkt geworden. Het isolement bestaat niet meer. Stad en Lande zijn vernieuwd. 97

Tijdschriftenbank Zeeland

Stad en lande | 1989 | | pagina 3